‘Studenten zéggen alleen maar dat ze gezond willen eten’

Studenten zeggen gezond te willen eten, maar kopen vervolgens frikandelbroodjes. Daarom wil Erwin Binneveld van Spar University producten verkopen die in elk geval niet ongezond zijn.

Jullie verkopen sinds deze zomer ‘superhealthy’ producten die volgens een voedingswetenschapper niet veel voor je gezondheid doen.
“Tja, studenten roepen heel hard dat ze gezonde en duurzame voeding belangrijk vinden. Maar daar handelen ze vervolgens niet naar. Wij proberen ze op een niet-belerende wijze op gezondere opties te wijzen. Op die manier proberen we een discussie los te maken.”

Een discussie? Er staat toch geen vraagteken achter Superhealthy?
“In onze andere winkels staan deze producten recht tegenover de schappen met ongezonde producten. Dan zie je studenten echt overleggen: zullen we voor het gezonde kiezen of toch voor het lekkers? En alles wat in die vakken staat, voldoet aan eisen die door onze eigen voedingsdeskundigen zijn opgesteld. Een mueslireep vult net als chips de maag. Maar uiteindelijk is een mueslireep toch een betere keuze.”

Waarom zijn producten als groente en fruit dan zo duur bij jullie? Een banaan is hier dubbel zo duur als in mijn eigen supermarkt.
“Je moet ons niet vergelijken met een standaard Jumbo, maar met de AH-to-go. Dan zijn we altijd goedkoper. En groente en fruit zijn via onze app vaak in de aanbieding, dan krijg je er twee voor de prijs van één. En het is nog fair trade ook.”

Het koken van een gezonde maaltijd is met ingrediënten van de Spar ook moeilijk. Jullie verkopen bijna geen groente meer.
“Dat klopt. Die artikelen lopen gewoon niet. Uiteindelijk bepaalt de doelgroep wat we verkopen. Uit onderzoek blijkt ook dat studenten wel een passie voor food en lekker eten hebben, maar zelf niet meer koken. Daarom zijn we nu op zoek naar kant-en-klaarmaaltijden die duurzaam geproduceerd en gezonder zijn.”

De best verkochte producten onder tieners zijn energydranken, chips en frikandelbroodjes.
“Daar zijn toch moeilijk gezonde alternatieven voor te vinden. We kijken of we ook vegetarische frikandelbroodjes kunnen aanbieden. En onze eigen top-vier goed verkochte producten ziet er anders uit: inderdaad zijn frikandelbroodjes populair, naast croissants, appels en bananen. Dus dat valt eigenlijk best mee.”

Voedingswetenschapper Coosje Dijkstra bekeek voor Advalvas hoe gezond de producten in het Superhealthyvak van de Spar zijn.