Na de aanrijding in april bij de metrohalte De Boelelaan/VU wil de SRVU dat de veiligheid snel verbetert. Aanstaande maandag bespreekt de vakbond hoe dat precies moet gebeuren.
“We zijn een petitie gestart die we aan het college van bestuur en het GVB willen aanbieden”, zegt SRVU-voorzitter Meral Aktan. “Het is allang bekend dat er op dit punt veel ongelukken gebeuren.” Het vermoeden bestaat dat de jonge vrouw een koptelefoon op had en daardoor de metro niet hoorde aankomen.
“Door koptelefoon hoor je de metro niet”Ook bij een ernstige aanrijding vorig jaar op die plek hoorde het slachtoffer door de muziek de sneltram niet. Daarom denkt Aktan aan grote borden die studenten op het gevaar van de aankomende trams en metro’s wijst.
“Maar als je op je telefoon kijkt, zie je die natuurlijk ook niet.” Dus zou ze op die plek graag grote waarschuwingslichten zien. “Nu zijn het van die kleine rotlampjes.”
Herinrichting kruispunt
Niet alleen de studentenvakbond maakt zich druk over de veiligheid op dat punt. Volgens Josja van der Veer, directeur Facilitaire Campus Organisatie, dringt de universiteit al langere tijd bij de gemeente aan op een nieuwe inrichting van het kruispunt.
Bij de herinrichting van de Amstelveenlijn die in 2020 klaar moet zijn, zal ook de metrohalte meegenomen worden. Dat gaat de VU niet snel genoeg. “De veiligheid van onze studenten en medewerkers is voor ons ongelofelijk belangrijk, daar voelen we ons verantwoordelijk voor. We laten dit niet los.”
Analyse verkeersexpert
Met de gemeente zijn verschillende afspraken gemaakt. “Zo zullen verkeersexperts binnenkort op drukke momenten een schouw doen om de situatie te analyseren.”
Daarnaast heeft ze verschillende aanpassingen voor de korte termijn voorgesteld. “Bij de overgang ter hoogte van het Initium staat al een hekje, dat zou aan de andere kant van het perron misschien ook kunnen.”
Directeur FCO: “We laten dit niet los”Het is een onoverzichtelijke situatie op de Buitenveldertselaan en de De Boelelaan. Voor de rijbaan krijg je groen, dan heeft de trambaan rood licht en daarna mag je weer verder oversteken.
Daardoor lopen veel voetgangers ongemerkt door rood. Ook dat punt heeft Van der Veer bij de gemeente aangekaart. Ook wil ze dat trams en metro’s op dit punt hun snelheid minderen.
Niet alle oplossingen zoekt ze buitenshuis. “Op de campus hebben we verschillende ‘awareness campagnes’ gehad om mensen bijvoorbeeld erop te wijzen dat ze op hun spullen moeten letten.
Een nieuwe campagne zou veilige deelname van het verkeer kunnen benadrukken. Het is een druk kruispunt. Je kunt niet zomaar even snel oversteken.”
Studentenvakbond SRVU organiseert aanstaande maandag een bijeenkomst om over de veiligheid van het kruispunt te praten. Ook vragen zij studenten en medewerkers om hun petitie te tekenen.