27 juli 2024

Sluiting Café Uilenstede lijkt onontkoombaar

Café Uilenstede , een echt ouderwets bruin café. Maar dan zonder de duffe lucht of de verdachte figuren. Het is er wel donker, met sfeerlampen die amper licht geven. Achter de grote bar staan jonge medewerkers bier te tappen en in de open keuken worden grote borden eten klaargemaakt.

Hipsterbril

Binnen tref ik een mix van hipsterbril dragende studenten en wat ouder volk aan. Die laatste groep komt vaker bij het café een hapje eten alvorens ze bij het naastgelegen theater een voorstelling gaan bekijken. Het café is groot, met plaats voor meer dan tweehonderd man. Op de vroege vrijdagavond oogt het wat leeg, al heeft dat misschien met de feestdagen te maken.

Volledig gesloopt

In de zomer van 2014 wordt het café, dat al bijna veertig jaar bestaat, volledig gesloopt om ruimte te maken voor een weg naar het nieuwe centrum. Advalvas berichtte erover op 16 december. Het nieuws veroorzaakte verontwaardiging bij (oud-)studenten. De  medewerkers van het café hebben daarom een speciale Facebookpagina opgezet: Save Café Uilenstede. Een anonieme bezoeker is via een online petitie ook met een actie tegen de sluiting begonnen. Inmiddels zijn onder andere AT5 en het Parool langs geweest om verslag te doen en ook de lokale politiek gaat in januari vragen stellen in de gemeenteraad.

Dit alles tot grote verbazing van Duwo, de verhuurder van het café en een van de organisaties die zich bezighouden met het nieuwe Uilenstede. De plannen liggen er immers al twee jaar. Ondanks de vele aandacht lijkt er weinig hoop te zijn voor het café. “Ik koester geen enkele illusie dat het café blijft”, zegt Sjoerd Houweling (foto), vertegenwoordiger van het cafépersoneel. Ook kroegbaas Fred Eikelenstam gelooft er niet in. “Het gaat niet meer lukken. Het café komt in zijn huidige vorm niet terug.”

Inspraakavonden waar geen hond van weet

Wat is het nut van die acties dan? “Ik heb het idee dat nieuwe plannen voor de horeca niet aansluiten bij de wensen van de studenten. Het doel van de Facebook-pagina is dan ook om Duwo aan het denken te zetten”, aldus Houweling. “Ze moeten studenten echt gaan raadplegen, in plaats van die inspraakavonden waar geen hond van af weet.” Kroegbaas Eikelenstam wist al van de plannen, maar het personeel is pas in november ingelicht.

Duwo, dat zelf in het bestuur van het café zit, is duidelijk klaar met het bruin café. “Café Uilenstede is niet meer van deze tijd.” “Het loopt niet bepaald storm.” Eikelenstam begrijpt weinig van die opmerkingen. “We hebben betere tijden gekend, maar we maken nog steeds winst. Er kan wel het een en ander gerenoveerd worden, maar ik vind dat een café tijdloos is.”

Buitenlandse studenten gaan de stad in

De nieuwe plannen bieden volgens Eikelenstam ook geen oplossing. “Een hippe brasserie gaat niet meer mensen trekken. De reden dat het minder gaat is dat er tegenwoordig veel meer buitenlandse studenten in Uilenstede wonen. Die gaan liever de stad verkennen. Studenten hebben tegenwoordig ook minder geld om uit te geven.”

We willen wel goedkoop drinken

De studenten die ik spreek vinden het jammer dat het café verdwijnt, maar lijken er tegelijk niet erg aan gehecht te zijn. Ze maken zich wel zorgen over de plannen van Duwo. “We moeten er wel iets beters voor terugkrijgen. Het is mij ook niet duidelijk wanneer het nieuwe café er komt”, aldus Joost (24). “Uilenstede moet sowieso een café hebben waar je goedkoop kunt eten en drinken.” Enkelen hadden de speciale Facebook-pagina als vorm van steunbetuiging geliket.

Café Uilenstede sluit definitief haar deuren op 15 juni. Op 15 augustus komt er volgens Duwo een tijdelijk café. Dat betekent dat Uilenstede-bewoners bijvoorbeeld niet het WK-voetbal in de kroeg kunnen volgen. Het echte nieuwe café, waar studenten straks ook uitgebreid kunnen lunchen, moet er voor januari 2015 zijn.