19 april 2024

Slechtziende hoogleraar informatica: “VUnet blijft ontoegankelijk”

“Pure incompetentie.” Hoogleraar informatica Guus Schreiber is niet mals in zijn kritiek op het vernieuwde VUnet, de site waarop alle informatie voor werknemers en studenten van de VU staat. “De informatie is volledig ontoegankelijk voor mensen met een visuele beperking. In een tijd dat alles digitaal moet, is dat alsof het hoofdgebouw niet toegankelijk is voor mensen met een rolstoel.”

Onzichtbaar

Eén van de vele problemen is dat het lettertype van de site niet vergroot kan worden, zonder dat alle tekst door elkaar gaat lopen. En als Schreiber in het systeem facturen moet goedkeuren dan zijn de knoppen niet zichtbaar.

Schreiber weet inmiddels hoe hij met het systeem om moet gaan. Hij maakt zich vooral zorgen over studenten met een visuele beperking. “Zij kunnen hier niet mee werken.” Studenten hebben VUnet onder meer nodig om zich voor vakken en tentamen aan te melden.

Twaalf jaar

Het probleem is niet nieuw, Schreiber sprak de VU al bij zijn aanstelling twaalf jaar geleden hierop aan. Tot nu toe zonder resultaat. “Mijn bezwaar is dat het aangepaste VUnet nog niet voldoet aan de standaarden voor toegankelijkheid. Het verbaast mij dat ze geen fatsoenlijke test hierop hebben gedaan.”

De nieuwe directeur IT, Bob van Graft, zegt nog niet eerder gehoord te hebben dat de site ontoegankelijk is. “We hebben veel positieve reacties op het nieuwe VUnet gehad. Dit is heel jammer, we hebben juist getracht om zoveel mogelijk met alles rekening te houden.”

Actie

Van Graft is na de klacht direct in actie gekomen. “We zijn met een aantal technici om tafel gegaan om te kijken wat we kunnen gaan doen.  We hebben al een aantal dingen gezien die we direct gaan aanpassen. Daarnaast zullen we de site verder toetsen aan de normering van de overheid om sites drempelvrij te maken.”

Van Graft nodigt Guus Schreiber, en andere visueel beperkte mensen,  uit om met hem in gesprek te gaan. Hij hoort graag was er volgens hen niet goed gaat.