3 mei 2024

Reorganisatie IT: mensen eruit, mensen erin

Toen begin 2013 bekend werd dat de dienst IT moest reorganiseren, was de ondernemingsraad daar fel op tegen. De raad zag niet in hoe de dienst met 27 fulltime banen minder de grote veranderingen zou kunnen opvangen waar IT mee te maken zou krijgen. Juist doordat er bij andere diensten werd  bezuinigd en geautomatiseerd (denk bijvoorbeeld aan e-HRM, de studentenadministratie en financiën), zou IT er de komende jaren werk bij krijgen. Het bestuur zette de reorganisatie toch door.

Werknemersleed

Nu ligt er een evaluatie, waaruit blijkt dat de dienst de reorganisatiedoelstelling heeft gehaald, voor een groot deel door tijdelijke contracten niet te verlengen en door een tijdelijke vacaturestop. Maar meteen daarna zijn er weer mensen aangenomen, inderdaad om al het extra werk op te vangen dat op de dienst afkomt:  “We doen zo veel nieuwe dingen dat we mensen nodig hadden met kennis op allerlei gebieden”, vertelt Johan Rebel, voorzitter van de onderdeelcommissie. Je zou je kunnen afvragen of er niet veel werknemersleed bespaard had kunnen worden als het bestuur destijds naar de OR had geluisterd.

Best een klus

En dat er een grens zit aan de kreet ‘meer doen met minder mensen’, daar zijn ze bij de dienst IT de afgelopen tijd ook tegenaan gelopen.  Er moeten, naast de toegenomen automatisering van diensten, ook allerlei nieuwe dingen af, bijvoorbeeld de IT-infrastructuur van het nieuwe O2-gebouw. “Daar gaan straks mensen werken van de VU, UvA, VUmc en AMC. De studenten komen van de VU en de UvA. We moeten dus een systeem bouwen dat voor al deze partijen bruikbaar is, met een onderliggende structuur die verenigbaar is met al die systemen. Dat is best een klus”, vertelt Bob van Graft, hoofd van de dienst IT.

En ja, over computersystemen wordt veel geklaagd, maar dat is niet altijd de schuld van IT. Het gebruikersonvriendelijke en bovendien door fouten geteisterde systeem waarin iedereen zelf jaargesprekken moet bijhouden bijvoorbeeld: “De IT erachter werkte wel”, benadrukt Van Graft. Dat neemt niet weg dat de dienst bezig is de structuur van deze diensten zo aan te passen dat ze voor ons, computerleken, gemakkelijker te volgen zijn.

32.000 mensen

Daarnaast denkt IT na over apps die handig zijn voor de VU-gemeenschap, adviseren ze wetenschappers die met Big data werken en zorgen ze dat per dag 32.000 mensen zonder problemen kunnen werken op de systemen van de VU. En die reorganisatie? Die is zó 2013, voor IT’ers is dat zo ongeveer hetzelfde als de prehistorie.