27 juli 2024

Rector: “Vul de Nationale Studenten Enquête in”

Rector Vinod Subramaniam vindt het een goed idee als alle studenten de Nationale Studenten Enquête invullen. Waarom eigenlijk?

Gratis patat, een reischeque van tweeduizend euro en flinke geldprijzen. De VU doet dit jaar wel erg haar best om studenten de enquête te laten invullen. “Alleen de actie met de frietkraam hebben we zelf bedacht. Dat is een ludieke manier om studenten te trekken. Vorig jaar gaven we koffie weg. De andere prijzen voor deelnemers zijn landelijk. We geven geen extra geld uit om studenten over te halen om de enquête in te vullen. Dat moet je niet willen.”

Wat hebben studenten eraan als ze de enquête invullen? “Voor ons is het heel belangrijk dat studenten met ons delen wat er wél en niet goed op hun opleiding gaat. Hoe meer studenten het invullen, hoe betrouwbaarder de informatie is. Het bestuur krijgt dagelijks feedback van mensen. Maar door deze enquête weten wij wat studenten als knelpunten zien. Daar kunnen we dan prioriteit aan geven.”

Wat is er dan naar aanleiding van eerdere enquêtes veranderd? “Studenten gaven aan dat ze meer studieplekken willen. Nu zijn we bezig om die te realiseren. Hetzelfde geldt voor de aansluiting op de arbeidsmarkt, daar maken studenten zich zorgen over. Alle faculteiten besteden daar nu meer aandacht aan. Rechten en Feweb hebben zelfs career services ingesteld.”

Het commentaar op het onderzoek is dat de UvA en VU lager scoren dan andere universiteiten omdat de studenten in Amsterdam kritischer zijn. “Om dat te achterhalen is er een keer een controlevraag over DUO aan alle studenten voorgelegd. Daar reageerde iedereen even kritisch op. Dus het lijkt erop dat Amsterdamse studenten niet extra kritisch zijn.”

Waarom doen er altijd zo weinig VU-studenten aan de enquête mee? “Tot 2015 was dat inderdaad zo. Toen deed maar 27,2 procent van de studenten mee. Maar vorig jaar veranderde dat. In 2016 deed 45,9 procent van de VU-studenten mee. Dat is is zelfs hoger dan het landelijke percentage deelnemers. We hopen natuurlijk dat het er dit jaar weer zoveel zijn.”

Geen stilzwijgen

Is de oproep van de rector niet voldoende om je te motiveren om de Nationale Studenten Enquête in te vullen? Als je deze op 27 februari naast de TenT-hal live invult, krijg je een gratis frietje. Sowieso maken alle deelnemers kans op een reischeque van 2.000 euro, een geldprijs van 400 euro of bol.com-bonnen. Deze enquête wordt onder alle studenten in Nederland uitgevoerd. De resultaten worden gepubliceerd in de Keuzegids Hoger Onderwijs.