P.F. Thomése: de nieuwe VU-schrijver

P.F. Thomése wordt met ingang van 1 mei 2013 de Vrije Schrijver aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij opereert vanuit de Faculteit der Letteren maar is actief voor de gehele universiteit. De Vrije Schrijver is de nieuwe naam van een functie die twee vroegere rollen combineert: Schrijver Op Locatie en VUsionair.

Universiteit als vrijplaats

Thomése wacht een keur aan activiteiten en optredens. Zo zal hij spreken tijdens de Opening Academisch Jaar en de Dies Natalis, discussies starten, een boekje schrijven voor de VU-gemeenschap, en de drijvende kracht zijn achter het common reading-project. In dit project lezen zo veel mogelijk medewerkers en studenten gezamenlijk één boek. Verder doet Thomése op verzoek van de Faculteit der Letteren mee aan de intussen vermaarde schrijvershuisbezoeken, waarbij de schrijver samen met studenten op bezoek gaat bij vier collega-schrijvers voor een gesprek in hun woon- of werkkamer.
Het is te hopen dat Thomése bij zijn activiteiten op meer enthousiasme stuit dan zijn voorganger Kristien Hemmerechts. Die uitte in een recent interview in Advalvas (pag. 22) haar teleurstelling: ‘Alles is altijd leuk, goed plan, moet je doen, maar als je dan echt iets organiseert komt er bijna niemand. Zeg dan gewoon dat je het niet belangrijk vindt, of dat je liever wilt vergaderen.’

De zevende op rij

Als Vrije Schrijver is P.F. Thomése de opvolger van Kristien Hemmerechts (2012), Ronald Giphart (2011), Renate Dorrestein (2010), Christine Otten (2009), Marcel Möring (2008) en Abdelkader Benali (2007). Thoméses aanstelling duurt een jaar en loopt tot 1 mei 2014.