27 juli 2024

Personeel luistert gelaten naar René Smit

Waarschijnlijk zullen er minder mensen ontslagen worden dan het bestuur deze zomer nog dacht. Dat was het belangrijkste nieuws dat collegevoorzitter René Smit dinsdagmiddag te vertellen had op een bijeenkomst met medewerkers van de centrale diensten in de kantine van VU Uilenstede.

Maar hoeveel mensen mogelijk hun baan gaan verliezen door de voorgenomen reorganisatie liet Smit wijselijk in het midden. Op de vraag of er nog steeds 21 miljoen euro structureel moet worden bezuinigd gaf hij geen direct antwoord. “We kijken vooral naar de inhoud van de plannen. Als bijvoorbeeld door het schrappen van administratieve ondersteuning een hoogleraar zelf brieven en verslagen moet gaan uittypen, levert dat natuurlijk geen echte besparing op,” aldus Smit.

Toekomst universiteit

Hij hield de ongeveer honderd aanwezigen nog eens voor dat een efficiëntere bedrijfsvoering echt nodig is. “Als we nu niet veranderen bestaat deze universiteit over een aantal jaren niet meer op de manier waarop wij dat willen.” Hij zei te verwachten dat de nieuwe regering weinig goeds te bieden heeft aan de universiteiten.

Weinig vragen

De aanwezige personeelsleden in de zaal bleven opmerkelijk rustig en stelden nauwelijks vragen. Dat was een paar weken geleden toen Smit langs ging bij de verschillende faculteiten wel anders. Het college kreeg daar veel kritiek te verduren van wetenschappers die zich in het nauw gedreven voelen door het bestuur.

Het waren vooral bekende gezichten uit de medezeggenschap die toch nog het woord voerden, zoals oud voorzitter van de ondernemingsraad Johan Sturm. Hij vroeg zich af of het bestuur de reorganisatie niet in een veel te hoog tempo wil doorvoeren. “Nee,”antwoordde Smit.  “Hoe eerder er duidelijkheid is voor de medewerkers hoe beter. Mensen verkeren nu al twee jaar in onzekerheid over hun toekomst bij de VU. En de eerste echt concrete beslissingen worden pas per mei komend jaar genomen.”

Excellente bedrijfsvoering

De secretaris van de ondernemingsraad Kitty Jong vroeg zich af hoe de bedrijfsvoering kan verbeteren als die kleiner en goedkoper moet. “Hoe stelt u zich die beoogde excellente dienstverlening voor?” vroeg ze.

“We gaan er in ieder geval geen bende van maken”, verzekerde Smit. Hij haalde opnieuw het voorbeeld aan van 13 faculteiten die allemaal een aparte financiële administratie voeren. “Dat kan slimmer, beter en goedkoper als we het samen doen”, aldus Smit. Hij waarschuwde er echter voor tot in het oneindige naar de beste oplossingen te gaan zoeken zonder daadwerkelijk knopen door te hakken. “Op een gegeven moment wordt het betere de vijand van het goede. Je moet ook durven veranderen.”

Perspectieven

Maar veranderen moet wel een doel hebben. Kan het bestuur niet duidelijker uitleggen wat de mooie perspectieven voor de toekomst zijn? stelde de hoofdredacteur van Ad Valvas Marieke Schilp. “Wanneer komt die tweetalige campus er nu eens echt bijvoorbeeld?”

“Die mooie resultaten zult u snel zien,” stelde Smit de aanwezigen gerust. “Volgend jaar is er zeven miljoen euro extra beschikbaar voor het onderwijs van de VU. Want het doel van deze reorganisatie is het verbeteren van het onderwijs en onderzoek. We willen geen grauwe grijze toekomst, maar inspirerende wetenschap en gemotiveerde studenten. Daar doen we dit voor.”

Mooie woorden, maar het deed Johan Sturm denken aan de uitspraak van premier Colijn vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. ‘Gaat u maar rustig slapen…’