20 mei 2024

Moordzaak Oma Mok heropend op 7 hoog

De juridische faculteitsvereniging QBDBD duikt vanavond in de zaak De Zes van Breda. De zaak stamt uit 1993, maar is door de recente gebeurtenissen toch heel actueel.

Oma Mok

In 1993 in de nacht van 3 op 4 juni werd ‘Oma Mok’ vermoord in het restaurant van haar zoon. Er werden zes mensen veroordeeld. De vrouwen in het gezelschap hebben de moord ook bekend, maar gaven later aan dit onder druk te hebben gedaan. Bovendien kwamen er steeds meer aanwijzingen bovendrijven die erop duidden dat de verkeerde mensen waren veroordeeld. Half 2012 diende de procureur-generaal een herzieningsverzoek in. Begin dit jaar werd de zaak heropend.

Gerede Twijfel

De avond is een soort mini-college door rechtspsycholoog Peter van Koppen. Aan de hand van de documentaire De Zes van Breda, gemaakt door Zembla, discussiëren ze over gerechtelijke dwalingen. Van Koppen vertelt ook over zijn project Gerede Twijfel. Hierbij onderzoekt hij met zijn studenten moordzaken uit het verleden opnieuw.

Crime scene op 7 hoog

De crime scene wordt vanavond opgezet op de zevende verdieping en begint om 19.15 uur.