26 juli 2024

David Iannuzzi

‘Jezelf verkopen is raar voor wetenschappers’

Het zijn dezelfde werkbanken, het is dezelfde apparatuur en de omgeving heeft hetzelfde oninspirerende kleurenschema in beige en grijs. En toch heeft het Demonstrator Lab iets wat alle andere laboratoria in het W&N-gebouw niet hebben: een flinke dosis ondernemerschap.

“Wetenschappers zijn geen ondernemers. Ze zijn vaak risicomijdend. Ze zien alleen de nadelen en de kosten van  hun plannen. We wilden de drempel voor studenten en wetenschappers verlagen om een bedrijf te beginnen”, zegt Davide Iannuzzi. Dat was niet zomaar. Hoewel Iannuzzi hoogleraar experimentele fysica is, deed hij een paar jaar geleden een MBA en richtte hij in het bedrijf Optics 11 op. Iannuzzi was als eerste wetenschapper met een eigen bedrijf op zijn afdeling een aanspreekpunt voor andere wetenschappers die dezelfde stap wilden maken.

Zo ontstond zijn plan voor het Demonstrator Lab, dat in het najaar opende. Het is een plek geworden waar wetenschappers hun ideeën kunnen uitvoeren zonder dat ze de daarbij behorende lasten dragen. Zodat zij niet tegen dezelfde hindernissen oplopen waar Iannuzzi tegenaanliep toen hij zijn eigen bedrijf begon. En het werkt. Op dit moment zijn er twintig projecten en er melden zich geregeld nieuwe bedrijfjes.

Halfbakken plan

Alles leuk en aardig. Maar wat is eigenlijk het verschil met de Amsterdam Venture Studio’s, waar ook beginnende bedrijfjes van studenten en wetenschappers terechtkunnen?

“Wij zitten daar nog een stap voor”, vertelt Ianuzzi. “Soms komen mensen met een halfbakken plan naar me toe. Ze hebben dan geen idee hoe ze het moeten uitvoeren. Ik geef ze huiswerk om het verder uit te werken en denk mee. Soms wordt het niets. En soms mogen ze hier beginnen.”

De projecten die bij het Demonstrator Lab aansluiten, maken gebruik van de ruimte en faciliteiten van het lab en de daarnaast gelegen computerruimte. In sommige gevallen wordt er speciale apparatuur aangeschaft waarmee het bedrijf onderzoek kan doen. “Soms investeren we een paar honderd euro, soms loopt het op tot tienduizend euro.” Alle apparatuur blijft in bezit van het lab. Ook worden de ondernemers geholpen bij het aanvragen van beurzen.

De bedrijven in het lab zijn heel verschillend. Zo is er iemand die 3D-brillen ontwerpt waarmee scholieren moleculen kunnen zien. Een docent doet onderzoek naar een manier om de glucosespiegel bij diabetespatiënten gemakkelijker te meten. En via een ondernemende student kwam er ook een 70-jarige optometrist binnen die nu een bril ontwikkelt waarmee de droogte van ogen gemakkelijk gemeten kan worden.

Lees verder in de nieuwe Advalvas.