VU-student Rebecca Maayeshi voelt zich persoonlijk gemotiveerd om gevangenen in het buitenland te helpen

‘Je helpt gevangenen door een brief voor hen te schrijven’

De Amnesty International Studentenwerkgroep Amsterdam organiseert morgen een brievenschrijfmiddag in het VU-hoofdgebouw. "Je krijgt er een goed gevoel van, en een tosti als dank."

Wil je goed bezig zijn én een tosti verdienen? Kom dan morgenmiddag naar het Studentendok, brieven schrijven voor Amnesty International. “Je helpt dan mensen die onterecht in de gevangenis zitten of geen eerlijk proces hebben gehad, zegt VU-student Philosophy, Politics and Economics Rebecca Maayeshi. “Een vrouw in Polen die gevangen zit omdat ze voor abortusrechten strijdt, een mensenrechtenactivist in de Verenigde Arabische Emiraten die in een isoleercel op zijn executie wacht. Maar we schrijven ook aan Mark Zuckerberg, vanwege de rol die Facebook speelde bij de etnische zuivering van de Rohingya in Myanmar, als echokamer die de haat tegen de Rohingya versterkte.”

Maayeshi is bestuurslid van de Amnesty International Studentenwerkgroep Amsterdam, die de briefschrijfsessies organiseert. “We zijn niet verbonden aan een universiteit, en zijn actief op onder andere de UvA, de VU en het Amsterdam University College.” Het zijn leuke bijeenkomsten, en ze zijn zinvol.

Hart onder de riem

“Niet iedereen krijgt strafvermindering of een eerlijk proces door de schrijfacties, maar veel mensen ook wel”, vertelt Maayeshi. “Je kunt op de site van Amnesty filmpjes zien van mensen voor wie het zin heeft gehad en die vertellen hoe belangrijk het was om te weten dat zoveel mensen in de wereld zich hun lot aantrokken.”

Ze schrijft al brieven sinds haar middelbareschooltijd. Maayeshi: “Omdat mijn opa dat deed, en ik voel ook een persoonlijke motivatie omdat ik half Iraans ben. Mijn vader kende mensen die gevangen zaten in Iran en die door de brievenschrijfacties zijn gered. Toen zag ik dat het echt iets teweegbrengt, dat de mensen die voor de vervolging en opsluiting van dissidenten verantwoordelijk zijn, blijkbaar toch op andere gedachten gebracht kunnen worden.”

Je hoeft de brief niet helemaal zelf te verzinnen, er zijn voorbeeldbrieven die je kunt overschrijven. Je mag ook je eigen brief schrijven. Ook kun je ansichtkaarten schrijven aan de gevangenen zelf, om ze een hart onder de riem te steken en ze te laten weten dat ze niet alleen zijn. ”

“Je doet iets belangrijks met elkaar en je krijgt er een goed gevoel van”, aldus Maayeshi. “En als je een brief geschreven hebt, krijg je een tosti.”

Dus kom morgen tussen 12.30 en 15 uur naar het Studentendok op de begane grond van het hoofdgebouw.