19 mei 2024

Hoofd HRM: ‘Transitieorganisatie werkt wel’

Voor twee op de drie boventallige VU-medewerkers is al een passende oplossing gevonden. Dus de transitieorganisatie werkt wel. Dit zegt hoofd HRM Anneriek de Heer in reactie op klachten dat de transitieorganisatie te weinig boventalligen aan nieuw werk binnen de VU helpt.

De klachten over de organisatie kwamen naar buiten toen bleek dat een van de directeuren, Marianne Gloudi, onverwacht was opgestapt. Volgens het bestuur was dat vertrek een persoonlijke beslissing en geen gevolg van falend beleid.

Boventalligen

“De reorganisaties tot 1 april hebben geleid tot 49 boventallige medewerkers. Voor 32 van deze medewerkers is inmiddels al een nieuwe werkplek  gevonden, intern of extern, of is een goede vertrekregeling afgesproken. Voor 17 van deze medewerkers is helaas nog geen oplossing gevonden, dus is de transitieorganisatie hard met hen aan het werk,” zegt De Heer om aan te geven dat er wel degelijk resultaten worden geboekt.

Deze cijfers zijn nog van voor de reorganisatie bij de dienst Communicatie & Marketing en het domein facultaire secretaresses. Bovendien gaat het om een relatief korte periode. Alle boventalligen zitten nog in de termijn van dertien maanden ontslagbescherming en zijn dus officieel nog VU-werknemer.

Werk naar werk

Ook voor de nu nog boventallige werknemers blijft het bestuur zich volop inzetten volgens De Heer. “De VU doet er alles aan om medewerkers te begeleiden van werk naar werk en om boventalligheid zoveel mogelijk te beperken. Wij blijven boventallige medewerkers met veel inzet en toewijding van werk naar werk begeleiden.”

Medewerkers matchen

De Heer wijst er op dat het bestuur ernaar streeft het aantal mensen dat boventallig wordt door reorganisaties bij de bedrijfsvoering zoveel mogelijk te beperken en dat dit beleid succes heeft. “We hielden rekening met maximaal 220 boventalligen nu, maar het zijn er 49 geworden. Dit doen we door bijvoorbeeld een terughoudend vacaturebeleid te voeren, te werken met tijdelijke contracten en medewerkers te matchen met vacatures nog voor de reorganisatiedatum een feit is.”

Onaangenaam

Ondanks het in haar ogen redelijk succesvolle beleid snapt de De Heer dat het voor de betrokken werknemers een onaangename situatie is. “Voor iedereen die nog boventallig is, is dat buitengewoon spijtig en moeilijk.”

De ondernemingsraad wil woensdag 16 april met het bestuur praten over de situatie bij de transitieorganisatie en het gevoerde beleid om mensen van werk naar werk te begeleiden.