‘Geef meer academici het recht zich professor te noemen’

Enkele tientallen academische petjes vlogen de lucht in vanochtend op het campusplein bij de Alternatieve Opening Academisch Jaar. Deze jaarlijks terugkerende protestbijeenkomst van vakbond FNV doet elk jaar een andere universiteit aan en dit jaar was dat de VU.

Met de Alternatieve Opening Academisch Jaar vraagt de vakbond aandacht voor de dingen die nog niet zo lekker lopen in het hoger onderwijs. “Dan hebben we het over meer vaste contracten, minder werkdruk en een grotere sociale veiligheid”, vat FNV-bestuurder Sander Wesdorp samen. “Werken op een universiteit is geweldig, maar de omstandigheden kunnen absoluut beter.”

Er waren mocktails met grappige namen – de burn-out bubbles en de stress on the beach -,  er waren wetenschappers die lawaai maakten met koebellen en een trommel en er waren toespraken. Zo’n vijftig mensen waren op de bijeenkomst afgekomen.

Iedereen professor

Een van de ideeën die werden gepresenteerd is de actie ‘Iedereen professor’ van De Jonge Akademie. Deze wil universitair docenten (UD’s) en universitair hoofddocenten (UHD’s) het recht geven om zich professor te noemen. Dit om de hiërarchie in de wetenschap te verminderen en daarmee de sociale veiligheid te vergroten.

‘Voor sommige functies of beurzen helpt het als je professor bent’

Daaraan gekoppeld zouden UD’s en UHD’s dan ook het promotierecht moeten krijgen. “Vaak doen UD’s en UHD’s toch al het meeste werk bij het begeleiden van promovendi. En hun academische kwaliteiten doen niet onder voor die van hoogleraar”, stelt Marie-José van Tol, hoogleraar cognitieve neuropsychiatrie in Groningen en voorzitter van De Jonge Akademie, in een toespraak.

“Die titel maakt soms echt verschil”, vertelt ze naderhand. “Voor sommige functies of beurzen helpt het als je professor bent en soms moet je een bepaald aantal promoties hebben begeleid om voor een beurs in aanmerking te komen.”

Van Tol is sinds afgelopen juni hoogleraar en ook zij heeft het in haar academische carrière meegemaakt dat zij het overgrote deel van het begeleidingswerk van promovendi deed, maar de hoogleraar de promotor was. “Veel van de recente casussen van sociale onveiligheid en conflicten in de academische wereld gaan over het hoogleraarschap, wij denken dat je dit deels kunt voorkomen als je meer academici de titel professor en het promotierecht geeft.”

Meldpunt sociale onveiligheid

Sander Wesdorp vertelt aan het eind van de bijeenkomst wat de plannen van de FNV zijn voor de komende tijd. Er moet in het hoger onderwijs een centraal meldpunt komen voor sociale onveiligheid en verder blijft de vakbond actievoeren tegen de bekende punten: werkdruk en tijdelijke contracten. En natuurlijk wil hij dat alle aanwezigen lid worden. “Want wij kunnen alleen met jullie steun het verschil maken.”

De aanwezigen dronken de laatste slokken van hun mocktail en rolden hun spandoek op.