“Film is vaak niet meer dan geïllustreerde tekst”, zei regisseur Peter Greenaway gisteravond tegen Vrije Schrijver Arnon Grunberg.
Het is kwart over acht en het dak van het hoofdgebouw is uitverkocht voor de filmkeuze van Grunberg: The Cook, The Thief, His Wife & Her Lover uit 1989. Regisseur Greenaway (1942) en Grunberg hebben nog twintig minuten voordat het donker genoeg is om de film te draaien. Mensen hebben dekens over zich heen en elke drie minuten raast een vliegtuig boven hun hoofd. Alle ogen en oren zijn gericht op deze twee beroemde mannen uit de film- en literaire wereld.
‘De film is dood’
Grunberg herinnert Greenaway eraan dat hij de film al eens dood heeft verklaard. Greenaway: “Ja, cinema zou mensen moeten helpen om minder conservatief te worden, maar dat gebeurt niet.” Grunberg vult aan dat literatuur ook best behoudend is, niet erg dynamisch. Maar deze regisseur kun je moeilijk conservatief noemen met zijn onconventionele films. Greenaway deinst er namelijk nooit voor terug om seks en geweld in alle geuren en kleuren aan het publiek te tonen. Toen The Cook in de VS uitkwam, werd die verboden omdat die kannibalisme zou aanmoedigen. Uiteindelijk werd het zijn belangrijkste en meest succesvolle film.
‘Rather convenient story’
Desalniettemin vindt Greenaway The Cook een rather convenient story. Georgina (Helen Mirren) is de vrouw van de barbaarse maffiabaas Spica en gaat een geheime romance aan. Die speelt zich af tussen de maaltijden door in het paleisachtige restaurant van haar wrede man. Kok Richard helpt de stiekeme relatie verborgen te houden, maar langzaam komt Spica erachter dat zijn vrouw een verhouding heeft met een vaste klant. Zijn wraak word overtroefd door die van Georgina. Dat is in het kort het verhaal.
“Als je dit dan zo’n makkelijk chronologisch verhaal vindt, heb ik vast de verkeerde film gekozen”, oppert Grunberg lachend die zelf diep onder de indruk was toen hij in 1994 The Cook zag: “Mensen liepen gewoon de zaal uit!” Sterker nog, Greenaway kent iemand die totaal niet meer wilde eten na deze film. Maar er zijn kennelijk nog schokkendere, meer verontrustende speelfilms van zijn hand.
Te slim voor je publiek
Dan haalt Grunberg nog een citaat van de regisseur aan uit The Guardian: ‘People don’t like me because I am too clever.’ “Hoho”, zegt Greenaway, “heb je het nu over jezelf?!”
Teken van beschaving
Greenaway geeft aan het eind van het korte interview toe een pessimist te zijn. “Kunnen wij eigenlijk nog wel een betere versie van onszelf worden?” vraagt Grunberg. “Jazeker, het feit dat al deze mensen naar dit winderig dakterras zijn gekomen, is een bemoedigend teken van beschaving”, besluit Greenaway.
Vanavond en morgenavond kun je nog naar het On The Roof Filmfestival.