2 mei 2024

Een lastpak met een warm kloppend VU-hart – én een koninklijke onderscheiding

Een lastpak, dwars, eigenwijs, moeilijk, tegendraads; er werd gisteren geen blad voor de mond genomen bij het afscheid van Harmen Verbruggen, die tien jaar lang decaan was van de Faculteit der Economische Wetenschappen. Verbruggen heeft het de bestuurders van de VU af en toe behoorlijk moeilijk gemaakt.

“Je komt bij Verbruggen nergens mee weg”, zei Jaap Winter, voorzitter van het college van bestuur van de VU. “Als je een binnenbochtje probeert te nemen, heb je meteen Verbruggen achter je aan, om erop te wijzen dat het niet klopt.”

Warm VU-hart

Maar dat was allemaal wel uit liefde voor de VU, daar waren alle aanwezigen het over eens. Achter al die recalcitrantie klopt een warm VU-hart en de nieuwe economiedecaan Verschoor citeerde The Eagles toen hij tegen Verbruggen zei: “You can check out any time you like, but you can never leave.”

Ter gelegenheid van het afscheid werd een symposium gehouden over de toekomst van de universiteit, met Bas ter Weel van het CPB, Patricia Faasse van het Rathenau Instituut, econoom Han van Dissel van de UvA, econoom Arjo Klamer van de Erasmus Universiteit. Aansluitend was er een debat onder leiding van PvdA-mastodont Felix Rottenberg waar ook Jaap Winter aan deelnam.

Niks wijs laten maken

“Je bent niet arrogant”, zei Rottenberg tot grote hilariteit van alle aanwezigen, inclusief Verbruggen zelf. “Nee, serieus”, aldus Rottenberg, “Ik heb dat ook, dat mensen mij arrogant vinden maar dat is omdat je tegendraads bent en kritisch en je niks wijs laat maken.” Verbruggen is volgens Rottenberg juist een warm mens.

Tijdens de receptie na afloop kwam Verbruggen trots de onderscheiding laten zien, die hij tijdens het symposium van burgemeester Pieter Broertjes opgespeld had gekregen. Verbruggen is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau, onder meer vanwege zijn verdiensten als decaan en als bestuurder van het Instituut voor Milieuvraagstukken, vóór zijn decaanschap.

Ambities als profvoetballer

Niet slecht voor iemand die indertijd van de ulo werd gestuurd. Verbruggen heeft ook nog geprobeerd het te maken als rockster, en hij zou zelfs ambities in de profvoetballerij hebben gehad. Lang voordat duurzaamheid in de mode kwam, pleitte hij er al voor duurzaamheid in de meting van het Bruto Binnenlands Product mee te nemen.

In een interview met Advalvas zei hij vorig jaar dat wat hem als decaan altijd het meest had gefrusteerd, de muur van onbegrip was waar hij zo vaak tegen aanliep, terwijl hij toch zo overduidelijk altijd de beste argumenten had.

Schaapherder worden

Hij heeft zich steeds verzet tegen de centralisatie van de ondersteunende diensten, die deel uitmaakt van de huidige reorganisatie van de VU. En hij is ook niet gelukkig met de ‘verzakelijking’ van de VU, “waarbij de rol en betekenis van de decanen is wegvergaderd”. Maar hij is wel trots op de financieel gezonde faculteit die hij heeft overgedragen aan zijn opvolger, met kwalitatief hoogstaand onderzoek.

Hij verklaarde in datzelfde interview dat hij na zijn afscheid schaapherder wilde worden. Dat heeft hij sindsdien volgehouden. Hij heeft zelfs al een hond gekocht. Als decaan aan de VU had hij de best mogelijke schaapherderstraining gehad, merkte iemand op het symposium op.