27 juli 2024

Drones en Syriëgangers in Pakhuis de Zwijger

Bij de inzet van drones in oorlogsgebieden vallen veel burgerslachtoffers. Kunnen wetenschappers helpen onschuldige slachtoffers te voorkomen? Daarover is maandag 1 december een debat in Pakhuis de Zwijger met onder andere VU-wetenschappers, studenten en andere geinteresseerden.

De bijeenkomst is een onderdeel van het project De Oplossers in weekblad Vrij Nederland, in samenwerking met de VU en de UvA. Iedere twee weken buigen wetenschappers zich over een bepaald maatschappelijk probleem en proberen daar oplossingen voor aan te dragen.

Eerste publieksdebat

Inmiddels zijn er vijf afleveringen gepubliceerd. Nu volgt het eerste publieksdebat, waarvan er begin volgend jaar nog twee staan gepland. Op de avond komen twee onderwerpen aan de orde.

Het eerste is de inzet van drones in oorlogsgebieden.Volgens het Britse Bureau of Investigative Journalism hebben drones in Pakistan 2500 mensen gedood, waaronder 900 burgers. Kan dat niet preciezer? Wetenschappers presenteren hun inzichten vanuit verschillende vakgebieden op het probleem.

Geheime diensten

Zo zal Guszti Eiben ( VU hoogleraar kunstmatige intelligentie ) ingaan op de laatste innovaties op het gebied van drones, gezichtsherkenning en samenwerkende robots. Dieuwertje Kuijpers, promovenda high risk politics aan de VU, belicht de invloed van geheime diensten op militaire droneprogramma’s. Lianne Boer (promovenda rechten) gaat in op de grenzen van het internationale recht.

De wetenschappers gaan het gesprek aan met een maatschappelijk panel en kunstenaar Ruben Pater presenteert zijn Drone Survival Guide.

Nederlandse Syriëgangers

Het tweede deel van de avond gaat over de vraag hoe om te gaan met Nederlandse Syriëgangers.

Een aantal jonge wetenschappers heeft hier al over gebrainstormd en presenteren hun oplossingen op bijzondere wijze. De jonge theatermaker Matthijs van Maltha heeft hun onderlinge discussie over het onderwerp omgeschreven tot een kort stuk dat op de avond zal worden voorgedragen.

De avond begint om 20 uur en de toegang is gratis.