18 april 2024

Docenten University College hekelen optreden tegen demonstranten

Docenten van het Amsterdam University College  (AUC) spreken zich uit tegen de reactie van het bestuur op demonstrerende studenten afgelopen maandag. In een brief aan het bestuur eisen ze dat bij volgende demonstraties de politie niet meer gebeld wordt.

Afgelopen maandag bezetten demonstrerende studenten onder meer de brug die toegang geeft tot het AUC-terrein. Uiteindelijk werden er vijf activisten gearresteerd en meegenomen door de politie.

De docenten stellen in de brief dat ze ernstig bezorgd zijn over deze escalatie. Vanwege de veiligheid van de studenten, waarvoor het AUC verantwoordelijk is, eisen ze dat het bestuur een volgende keer niet meer de politie belt. Het criminaliseren van protestacties draagt niet bij tot een gezonde en veilige leeromgeving, schrijven ze.

‘Studenten ondersteunen’

Het AUC zou juist meer ruimte moeten bieden voor teach-ins, openbare colleges en evenementen over Gaza en andere issues. ‘We moeten onze studenten ondersteunen, die reageren op wreedheid, onderdrukking en ongelijkheid en we moeten ze de tijd en de ruimte geven om dat op een veilige manier te doen op onze campus’, staat in de brief.

Ook spreken de docenten zich uit tegen de disciplinaire maatregelen die het AUC-bestuur eerder nam tegen zes studenten die bij een vorig protest betrokken waren. De studentenraad van het AUC begon eerder al een petitie tegen deze maatregelen en noemde dit machtsmisbruik van het bestuur.

De brief is inmiddels ondertekend door 23 docenten.