195 seconden. Zo lang duurt het voordat je aan de slag kunt met een van de computers op de tiende verdieping in het hoofdgebouw. Waarom? Onder meer omdat de VU nog geen ‘homogeen applicatiepark’ heeft. Hoe je je als student toch redt met die slome bakken? Lees de tips.
Twintig minuten wachten
Voor de ongeduldige student duurt het allemaal veel te lang. “Daarom pak ik altijd een computer die al aanstaat, hoef je alleen nog maar in te loggen”, zegt Michael, die bezig is met zijn masterscriptie. Iets langer dan drie minuten wachten, dat valt toch wel mee? De perceptie van tijd van de reguliere student is echter een beetje angstaanjagend. “Opstarten gaat echt heel langzaam. Het kan vijf tot tien minuten duren, afhankelijk van hoe druk het is. Het is gewoon irritant”, moppert geschiedenisstudent John. Michael doet daar nog een schepje bovenop. “Ik heb weleens gehad dat je twintig minuten moet wachten voordat je eindelijk iets kunt doen.”
Goed genoeg
“Ze doen het”, zeggen journalistiekstudenten Anna en Martin lacherig. Anna toont wel wat begrip, ze verwacht geen state-of-the-art computers van de universiteit. “Dat kost heel veel geld. Dat heeft de VU waarschijnlijk niet.” Van Martin hoeft het ook niet veel beter. “Op zich zijn ze goed genoeg voor waarvoor je ze nodig hebt.” Dat lijkt het algemene sentiment onder de studenten. John: “Ik vind de computers wel oké. Ze hebben alles wat ik nodig heb voor school. Je moet er alleen eentje zoeken die al aanstaat.”
Ten koste van performance
Waarom starten de computers eigenlijk zo traag op? “Daar zijn verschillende redenen voor”, zegt Joost Haanraadts, productmanager van de afdeling UC-IT. “Enerzijds is het de hardware die in sommige gevallen wat ouder wordt. Anderzijds hebben we het nu technisch zo geregeld dat persoonlijke settings met je meereizen als student. Dat is functioneel prettig voor studenten, maar het inladen van die settings gaat ten koste van de performance.”
De oudste modellen, de HP 7800-serie die je bijvoorbeeld op de negende verdieping van het hoofdgebouw ziet, staan op nominatielijst om vervangen te worden. Computers moeten vier jaar meegaan, ze worden daarna op basis van afschrijving vervangen.
Upgraden
Haanraadts en zijn team willen de snelheid opkrikken. “We zijn op dit moment met twee verschillende trajecten bezig waarvoor we nog formeel toestemming moeten krijgen. We willen afscheid nemen van Windows XP, een verouderd platform, en we zijn voornemens om de werkplekken naar Windows 7 te upgraden. Ons doel is om dat rond april 2014 afgerond te hebben.”
Homogeen applicatiepark
De technische upgrade is leuk, maar volgens Haanraadts zou het helpen als faculteiten meer dezelfde software gaan gebruiken. “De winst is veel meer te halen uit een homogeen applicatiepark.” Op dit moment delen faculteiten de computerzalen met elkaar, maar er is geen eenduidigheid in de applicaties die gebruikt worden. “Dit leidt ertoe dat de machines eerder ‘vervuild’ raken, omdat er meer data op de schijf staan dan je zou willen”, aldus de productmanager.
Spooksteden
Het tweede traject waarmee UC-IT bezig is, die ze ‘Werkplek 2.0’ noemen, is er om onder meer dit probleem te tackelen. “We hebben in het verleden te veel vanuit de techniek proberen te denken. Nu willen we met allerlei vertegenwoordigingen van de afnemers – dus studenten, docenten, onderzoekers – zitten om opnieuw te kijken waaraan de werkplekken moeten voldoen. ”
Ondertussen worden de computerzalen steeds meer spooksteden. Het is er ongeacht de tijd van dag steevast leeg. Af en toe kom je hier en daar een verdwaalde ziel met een koptelefoon op tegen, maar van de drukte die in het verleden heerste is geen sprake meer. Volgens Haanraadts is de vraag naar wifi de afgelopen twee jaar met een factor van drie toegenomen. Waarvoor studenten die wifi gebruiken, studie of entertainment, is uiteraard niet bekend. Het lijkt echter aannemelijk dat studenten steeds vaker liever aan de slag gaan met hun eigen laptop.
Tips:
>Ga op zoek naar zalen met nieuwere computermodellen. In lokaal 10A02 staan bijvoorbeeld modellen met een groter beeldscherm en een betere processor. Binnen de komende maanden worden echter al veel computers vervangen, dus dan hoef je niet meer te zoeken.
>Doet een muis het niet? Start een computer niet op? Meldt het even bij UC-IT. De computer (of muis) wordt volgens Haanraadts dan binnen dezelfde werkdag vervangen. Je kunt het probleem telefonisch, per mail of aan de balie van de servicedesk melden.
>Sommige computers hebben problemen met inloggen op Gmail. De laadbalk blijft op het laatste moment hangen. Als je echter je browser ververst, doet hij het weer.
>Je kunt met je laptop via wifi ook gewoon printopdrachten sturen! Veel studenten schijnen dat niet te weten.