27 juli 2024

College en medezeggenschap ruziën over nieuwe bezuinigingen

De VU moet volgend jaar flink bezuinigen, maar de medezeggenschap en het bestuur zijn het niet eens over de manier waarop dat moet gebeuren.

Het bestuur wil onder meer 3,8 miljoen euro korten op de faculteiten, maar de ondernemings- en studentenraad willen het onderwijs en onderzoek ontzien. Daarom willen zij het geld vooral vinden door minder externe inhuur van personeel en goedkopere inkoop.

Financiële reserves

Ook vindt de medezeggenschap het niet nodig aan te sturen op een positief saldo op de begroting van minstens drie miljoen euro. Volgens het bestuur is dit wel nodig om de financiële reserves op peil te houden die flink onder druk staan vanwege investeringen in de nieuwbouw.

Op de faculteiten woeden momenteel discussies over de vraag hoe de bezuinigingen ingevuld moeten worden. Bij de faculteit Sociale Wetenschappen bijvoorbeeld zouden sommige afdelingen meer dan veertien procent van hun budget moeten inleveren.

Definitieve invulling

De definitieve invulling van de bezuinigingen vindt pas in december plaats bij het vaststellen van de begroting van 2016.

Binnenkort meer begrotingsnieuws op deze site.