3 mei 2024

Bibliotheek maakt plastic kopieën van VU-schatten

Frisbeeën met het hoofd van Abraham Kuyper, gooien met kleitabletten, het kan straks allemaal. Nou ja: met de plastic versie van deze bijzondere voorwerpen, gemaakt door de nieuwe 3D-printer van de universiteitsbibliotheek.

Als straks de universiteitsbibliotheek gaat verhuizen, komt daar een speciaal 3D-lab. Omdat het 3D-printen niet vanzelf gaat, heeft de UB alvast een printer aangeschaft om te oefenen. Eerste project: het dodenmasker van VU-oprichter Abraham Kuyper.  Waren daar goede redenen voor? Buiten het feit dat het toevallig één van de pronkstukken van archivaris Hans Seijlhouwer is?

Stuk

“Normaal neem ik altijd foto’s mee naar colleges. Het masker is te kwetsbaar om te laten zien. Als ik het laat vallen, is het stuk. Als ik er met mijn zure vingertjes aan komt, gaat het stuk.” En dat is nou juist niet de bedoeling.  Seijlhouwer is bijzonder in zijn sas met de plastic variant. “Het kost vier tientjes voor een rol plastic en een paar uur aan printen. Nu kan ik dit masker gewoon meenemen.”

Dimensie

Hetzelfde geldt voor de kleitabletten die de bibliotheek in haar collectie heeft. “Het origineel is zesduizend jaar oud”, zegt Seijlhouwer terwijl hij een stenen spijker met spijkerschrift laat zien. “Of drieduizend jaar. Een kniesoor die daarop let.” In elk geval kan de docent nu een plastic kleitablet door studenten van dichtbij laten ontcijferen. “Het is klef om te zeggen, maar dat geeft een extra dimensie aan het onderwijs.”

Nog even geduld

Voordat studenten en docenten gebruik van de printer kunnen maken, moeten de bibliotheekmedewerkers eerst de werking van de printer onder de knie krijgen. Van elk voorwerp dat geprint moet worden, moeten veel foto’s gemaakt worden en die moeten allemaal op de juiste manier ingevoerd worden. “Hoe beter de foto’s, hoe beter de print.” Dus het 3D-lab is nog even toekomstmuziek.