27 juli 2024

Bekende milieuactivisten én filmpremière op de VU

Samen met andere clubs organiseert de studentenbond SRVU dinsdagavond 29 oktober in de aula een grote avond over de dreigende klimaatverandering. Eerst vindt de Nederlandse première plaats van de film Chasing Ice van James Balog over het smelten van de poolkappen.

Greenpeace-directeur

Daarna spreken de bekende Amerikaanse milieuactivist Bill McKibben en de internationale directeur van Greenpeace, Kumi Naidoo. Die spreker is natuurlijk extra actueel vanwege de Greenpeace-leden die in Rusland in de gevangenis zitten.

Bill McKibben is de oprichter van de milieuorganisatie 350.org die wereldwijd streeft naar het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen. In 2009 organiseerde 350.org tegelijkertijd 5200 demonstraties in 181 landen. McKibben heeft ook verschillende boeken over de opwarming van de aarde geschreven.

Duurzame universiteit

“De aanleiding voor de avond is dat McKibben een tournee door Europa maakt. En wij helpen mee aan zijn komst naar Nederland”, vertelt Tabitha Saliba. De masterstudent rechten houdt zich binnen het bestuur van de SRVU ondermeer bezig met duurzaamheid. “Een duurzame universiteit is een van de speerpunten van de SRVU. Minder gebruik van fossiele brandstoffen staat hoog in ons vaandel”, aldus Tabitha.

Ze wijst er op dat de SRVU vorig jaar ook een grote actie, fossil free, tegen het investeren in fossiele brandstoffen door universiteiten heeft georganiseerd. Dat deden ze samen met de Nederlandse milieuorganisatie Urgenda, die nu weer een van de medeorganisatoren van de avond is.

Ook Maurits Groen is van de partij. Deze oud-VU-student politicologie heeft een milieuconsultatiebureau en haalde onder meer klimaatgoeroe Al Gore een paar jaar geleden naar de VU.

Meer acties

Wat Tabitha betreft blijft het niet bij deze avond alleen. “We gaan het hele jaar door aandacht vragen voor duurzaamheid. Zo hebben we ook op 10 oktober, de dag van de duurzaamheid, via een fotowedstrijd en de sociale media duurzaamheid onder de aandacht van studenten proberen te brengen en we gaan dit jaar nog meer doen met onze commissie duurzaamheid.”

Er zijn nog een paar gratis plaatsen beschikbaar. Reserveer hier.