27 juli 2024

De minister met haar Turks-Nederlandse studenten, waaronder Musti Aksoy (tweede van links) en Feride Özsoy (helemaal rechts)

Anatolia prikt een vorkje met minister Bussemaker

Een groep Turks-Nederlandse studenten, onder wie een aantal leden van studentenvereniging Anatolia, heeft vorige week gedineerd met minister Jet Bussemaker van Onderwijs.

“Ze had er een zaaltje voor afgehuurd in De Waag, op de Nieuwmarkt”, vertelt penningmeester Musti Aksoy.

Aanleiding voor het gesprek was de mislukte couppoging in Turkije, en de verdeeldheid die de nasleep ervan veroorzaakt, ook onder Turkse Nederlanders. “Wij ervaren zelf dat hoger opgeleide Turkse Nederlanders daar minder snel in meegaan”, zegt secretaris Feride Özsoy. Volgens haar is er van de huidige spanningen aan de VU weinig te merken.

Soort denktank

Volgens Aksoy ging het bij de ontmoeting met Bussemaker om een “inputgesprek.” “We waren een soort denktank, die nadacht over oplossingen. Een probleem is bijvoorbeeld dat mensen de behoefte voelen zich aan te sluiten bij bepaalde organisaties.”

Jonge Turkse Nederlanders komen vaak vanzelf in een bepaald netwerk terecht, legt Özsoy uit: “Stel dat je uit Leeuwarden komt en aan de VU in Amsterdam gaat studeren, dan heb je een kamer nodig. Omdat die in Amsterdam moeilijk zijn te vinden, laat je je helpen door een organisatie die zich daarmee bezighoudt. Zo’n organisatie kan dan weer gelieerd zijn aan een andere, politiek getinte organisatie. Zo kom je ongemerkt in een netwerk terecht waardoor je onder druk kunt komen te staan.”

Neutrale organisaties

Aksoy vertelt dat Anatolia er daarom bij Bussemaker op heeft aangedrongen dat er neutrale organisaties moeten zijn om jonge Turkse Nederlanders te helpen. “En de woningnood, daar moet iets aan gedaan worden”, zegt hij met een glimlach.

Ook is er tijdens het gesprek nadruk gelegd op het belang van dialoog. “Ik weet dat het erg cliché klinkt”, aldus Aksoy.

Anatolia wordt sinds de couppoging voortdurend benaderd door media om commentaar te geven. “We gaan er niet op in”, zegt Özsoy. “We zijn namelijk een politiek neutrale organisatie.”

Turkse nationaliteit

Helemaal zonder gevolgen is de toestand in Turkije niet gebleven aan de VU. Zeventien gastonderzoekers en andere tijdelijke wetenschappelijke medewerkers aan de VU hebben de Turkse nationaliteit en kregen, als ze ook waren verbonden aan een Turkse universiteit, afgelopen zomer een oproep om naar Turkije terug te keren.

De Turkse jurist Orçun Ulusoy mocht in Nederland blijven, omdat hij een aanstelling heeft bij de VU. Maar hij kent wel Turkse wetenschappers en studenten die zijn teruggegaan naar Turkije, zo vertelde hij aan Advalvas.