27 juli 2024

Amsterdams sportinstituut gaat sporters en patiënten bijstaan

De faculteit Bewegingswetenschappen van de VU, het VU medisch centrum, het Amsterdams Medisch Centrum van de UvA en de Hogeschool van Amsterdam lanceerden gisteren een nieuw sportwetenschappelijk instituut. Het Amsterdam Institute of Sport Science gaat toegepast onderzoek doen naar sport, bewegen en gezondheid.

Sportcoaches adviseren

Op verschillende locaties in Amsterdam komen test- en meetfaciliteiten te staan waarmee topsporters en amateursporters onderzocht en geadviseerd kunnen worden, onder andere op de Bosbaan, het Sloterparkbad en Sportpark/Sporthal Ookmeer. “De fieldlabs zijn het hart van het instituut”, zegt Jacomine Ravensbergen, voorzitter van het domein bewegen, sport en voeding aan de HvA. “Onderzoekers van de VU, UvA en HvA gaan daarin samenwerken om vragen van sportcoaches te onderzoeken en ze te adviseren.”

Effect van training

Sportcoaches willen bijvoorbeeld weten hoe ze de fitheid van hun sporters het best kunnen monitoren, welk effect hun trainingen hebben en wat vroege signalen van blessures zijn. “Met dit instituut willen we de hele keten van coach, paramedische ondersteuning en doorverwijzen meer één geheel maken”, aldus Ravensbergen.

Ook zullen er vier wetenschappers van de VU lector worden bij de HvA en is men bezig met de ontwikkeling van leerstoelen voor lectoren van de HvA. De lectoren vormen de kern van de fieldlabs. Zij bepalen wat er gebeurt met de onderzoeksvragen uit het veld.

Patiënten moeten bewegen

Het sportinstituut krijgt ook een geneeskundige poot. Het VUmc wil een polikliniek voor leefstijlontwikkeling gaan opzetten. Er zijn al goede contacten met Ajax en Amsterdamse hockeyclubs, maar ook in de behandeling van patiënten kan bewegen een duidelijker rol krijgen. “Bij aandoeningen als hart- en vaatziekten en kanker is bekend dat genoeg bewegen belangrijk is”, zegt Willem van Mechelen, hoofd sociale geneeskunde aan het VUmc. “Veel dokters weten wel dat hun patiënten moeten bewegen, maar ze weten niet goed hoe of waar ze hen naar moeten verwijzen. Dat willen we met dit instituut veranderen.”

Minor Sport- en prestatiepsychologie

Voor studenten biedt het sportinstituut vanaf september de minor Sport- en prestatiepsychologie, een samenwerking tussen de faculteit Bewegingswetenschappen van de VU en de sociale wetenschappen aan de UvA. Een bredere universitaire minor Sport moet vanaf september 2015 in de onderwijsprogramma’s staan.

Update

In de fieldlabs werken de onderzoekers ook samen met bedrijven die nieuwe technologieën op het gebied van sport, bewegen en gezondheid willen ontwikkelen. En in het onderwijs doen ook de VU-faculteiten Psychologie en Pedagogiek en Rechten mee.