18 april 2024

Akkoord universiteiten-cao: loonsverhoging en een eenmalige uitkering

De vakbonden en de universiteiten hebben een voorlopig akkoord bereikt over een nieuwe cao. Als hun achterbannen het goedkeuren komt er per 1 augustus een structurele loonsverhoging van 9 procent en een eenmalige uitkering van maximaal 1.200 euro.

Vakbond FNV Onderwijs en Onderzoek noemt het resultaat van de moeizame onderhandelingen “behoorlijk goed”. Volgens onderhandelaar Jan Boersma komt er “een stevige loonsverhoging die vooral ook voor werknemers in de lagere schalen hard nodig is om de almaar oplopende kosten van levensonderhoud te helpen dekken”.

Net niet

In april eisten de FNV en de andere vakbonden nog een loonsverhoging van 14 procent, maar die “zat niet in het vat”. Volgens de FNV is het “net niet gelukt” om het verlies in koopkracht voor dit jaar voor de onderste schalen helemaal af te dekken.

Om deze werknemers tegemoet te komen krijgt het universitaire personeel met een minimum uurloon van 14 euro een eenmalige uitkering van 1.200 euro. Voor de schalen tot en met 9 is 1.000 euro afgesproken en voor de schalen 10 en hoger 800 euro.

Flexibele schil

Verder zal de flexibele schil van tijdelijke contracten voor het wetenschappelijk personeel in maximaal drie jaar tijd worden teruggedrongen naar 13,5 procent.

De onderhandelaars gaan de afspraken voorleggen aan hun leden. Uiterlijk 26 juli wordt besloten of het akkoord wordt omgezet in een nieuwe cao. Die zal een looptijd van 15 maanden krijgen: van 1 april 2023 tot en met 30 juni 2024.