Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
5 december 2024

Campus
& Cultuur

Advertentiewaarde Hijme Stoffels: 20.000 euro

VU-wetenschappers hebben mediawaarde, en die wordt uitgedrukt in klinkende euro’s, ontdekte godsdienstsocioloog Hijme Stoffels (mediawaarde: net geen 20.000 euro in 2012, meer dan een halvering ten opzichte van het jaar daarvoor).

Stoffels publiceerde een grafiekje op Twitter, waarop de mediawaarde van de tien mediageniekste VU-wetenschappers stond uitgedrukt: Politicoloog André Krouwel staat bovenaan met 140.000 euro, verder zijn het allemaal mannen. De mediawaarde van VU-vrouwen is kennelijk niet groot.

VU is de weg kwijt

Dat viel niet goed, dat grafiekje! ‘Morele crisis VU in een notedop’, twitterde Wouter Beekers, directeur van het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie, ‘Verloedering van ons wetenschappelijk onderwijs’, oordeelde consultant Paul Geerts, ‘#VU is zwaar de weg kwijt’, aldus angry youngish man Ewald Engelen. En zo voort.

“Het is de enige manier om een objectieve waarde toe te kennen aan de vermeldingen van de VU in de media”, zegt Aukje Schep van de dienst marketing en communicatie. “We kijken wie er vermeld wordt, op welke pagina in de krant, hoe groot het artikel is, of het artikel helemaal om die ene wetenschapper draait of dat hij alleen maar geciteerd wordt in een breder verband, dat soort dingen. Dat drukken we uit in advertentiewaarde.”

Griffioentjes 

Schep is het niet eens met de scepsis waarmee deze ranglijst werd begroet. “We drukken de waarde van wetenschappers niet uit in euro’s. Het komt uit een heel uitgebreid, intern rapport over de VU in de media en maakt er maar een klein onderdeel van uit. In het rapport wordt precies uitgelegd waarom we deze methodiek gebruiken en met welk doel. We hadden die mediawaarde net zo goed kunnen uitdrukken in griffioentjes.”

Andere universiteiten doen het volgens Schep op dezelfde manier. Bovendien is de manier, waarop de mediawaarde van VU-wetenschappers wordt bepaald, dezelfde die gehanteerd werd bij het toekennen van de Mediamagneet en de Mediakomeet, prijzen die de VU uitreikte aan onderzoekers die veel media-aandacht trokken. Die prijzen zijn vervangen door de Societal Impact Award.

Rustiger aan het mediafront

Stoffels lijkt oprecht trots op zijn vermelding in de top tien: ‘Juist de laatste jaren is het voor mijn gevoel wat rustiger aan het mediafront. Maar als journalisten iets willen weten over godsdienstige ontwikkelingen en verschijnselen, komen ze nogal eens bij mij terecht. En dan sta ik ze doorgaans vriendelijk te woord.’

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.