14 juli 2024

40 jaar aan de VU: “Ik haal de boeken, en ruim ze weer op’

Bibliotheekmedewerker Robert Klaassen (60) vierde vorige week zijn veertigjarige jubileum aan de VU. En hij blijft graag nog even.

Ben je hier toevallig terecht gekomen?
“Ik heb de bibliotheekopleiding gedaan en heb in verschillende bibliotheken gewerkt. Toen ik in 1976 even geen werk had, wist mijn buurman, die in de VU-bibliotheek werkte, dat ze hier wel wat voor mij hadden. Hij heeft me meegenomen.

Wat voor werk heb je in die jaren gedaan?
“Ik ben in het magazijn van de bibliotheek begonnen. Nu ben ik logistiek medewerker. Boeken die door studenten en medewerkers aangevraagd zijn, zet ik in de reserveringskast. Boeken die terugkomen, ruim ik op.  Voorheen werkte ik vooral op de dertiende verdieping, sinds de reorganisatie zit ik op een andere plek.”

Nooit behoefte gehad om ergens anders heen te gaan?
“Eén keer heb ik gesolliciteerd bij de PTHu in Kampen. Maar toen wist ik al dat ze hierheen zouden komen. Ik vind het fijn om hier te werken. Boeken hebben voor mij meer betekenis dan computers. Dit is wat ik het liefste wil en wat ik het liefste doe.”

Maakt het uit dat je met wetenschappelijke boeken werkt?
“Nee, ik lees ook graag romans. Maar ik heb inmiddels wel een voorkeur gekregen voor de geesteswetenschappen. Ook heb ik in de loop van de tijd interesse gekregen in de geschiedenis van de VU en haar contact met de protestants-christelijke achterban. Zo heb ik onlangs het boek van Van Deursen over de geschiedenis van de VU gelezen en ben ik nu bezig met een wat ouder werk van Roelink over de VU-vereniging.”

En? Nog eens veertig jaar erbij?
“Dat zit er niet in. Maar ik blijf wel tot mijn pensioen.”