Medewerkers die vorige week op woensdagochtend probeerden in te loggen, kwamen niet meer in hun computer. Na een inlogpoging ging het scherm op zwart. Waarschijnlijk ontstond de storing door een menselijke fout.
De medewerkers van de IT-servicedesk hebben het er maandagochtend druk mee. Ze moeten laptops van getroffen medewerkers innemen en hen op weg helpen op een nieuwe laptop. De vastgelopen laptops worden ingenomen en daarna opnieuw voor gebruik klaargemaakt.
Het probleem ontstond afgelopen woensdagochtend. Zo’n 350 medewerkers hebben rond die tijd geprobeerd in te loggen op het VU-systeem met hun VU-laptop. Ze kwamen niet meer in hun computer met hun pincode en ook niet met hun wachtwoord. Omdat er afgelopen woensdag veel mensen vrij hadden, bleef de schade relatief beperkt: van de 870 getroffen laptops waren zo’n 500 laptops op dat moment niet in gebruik. Deze werden daardoor behoed voor verdere problemen.
De andere 350 laptops waarmee medewerkers tevergeefs hebben geprobeerd om in te loggen, moeten worden vervangen of gerefurbished. De schade is groot. Het kost de VU tientallen nieuwe laptops. De wachttijd liep op maandagochtend behoorlijk op bij de servicedesk IT. Ook zijn er wetenschappers die data zijn kwijtgeraakt, bijvoorbeeld onderzoekers die in het buitenland onderzoek deden en hun data niet online hadden opgeslagen.
Waardoor de fout precies is ontstaan, heeft de dienst IT nog niet bekendgemaakt.
Ik wil niet lullig doen (maar doe het wel), maar het is “gerefurbisht” (als in: ‘na een weekje ziek in bed liggen ben ik gelukkig weer gerefurbisht’).
Ik was die woensdag 19 februari ook op de VU, in het Hoofdgebouw, maar heb nergens last van gehad. Misschien omdat ik al vanaf ca. 8.00 uur was ingelogd met mijn VU laptop?