1 oktober 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Kamervoorzitter Martin Bosma schrijft ondeugdelijk proefschrift

Een promotiecommissie van de Universiteit van Amsterdam heeft het proefschrift van Tweede Kamervoorzitter Martin Bosma voor de tweede keer afgewezen, meldt het journalistieke onderzoeksprogramma Argos.

PVV’er Martin Bosma krijgt voorlopig geen doctorstitel. Zijn eerste versie was in 2022 onvoldoende bevonden en zijn tweede is evenmin goedgekeurd door de promotiecommissie.

Het proefschrift zou over de Nederlandse betrokkenheid bij de anti-apartheidsstrijd in Zuid-Afrika gaan. Oorspronkelijk was UvA-politicoloog Meindert Fennema zijn promotor, die onder meer een biografie over PVV-leider Geert Wilders schreef.

Fennema kreeg naar eigen zeggen “onthutsende reacties” op zijn begeleiding van Bosma. “Als ik ze dan vraag of een racist niet het recht heeft om te promoveren, zoeken ze gauw naar een ander onderwerp om over te praten”, zei hij tegen Het Parool. Fennema is vorig jaar overleden.

Hoogleraar Jean Tillie nam de begeleiding over en vond het volgens Argos een verdedigbaar proefschrift. Daar dachten de leden van de promotiecommissie kennelijk anders over. Bosma zou alsnog kunnen promoveren, maar heeft dan een nieuwe beoordelingscommissie nodig.

2 reacties

1. Als het Bosma niet om de titel ‘doctor’. maar om bekendheid door een boek gaat, dan kan hij het boek in eigen beheer uitgeven, bijvoorbeeld bij Pumbo.nl. Hij zal niet over gebrek aan lezers te klagen hebben.

2. De kop boven het artikel, en daarmee de stelling van Fennema, deugt niet. Het promotierecht (het ius promovendi) komt slechts toe aan de promotor, niet aan een potentiële
    promoeventdus.