15 september 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Meer dan 131 duizend handtekeningen tegen langstudeerboete

In totaal hebben 131.214 mensen een petitie tegen de langstudeerboete ondertekend. Dinsdag zijn de handtekeningen aan de Tweede Kamer overhandigd onder het motto ‘De groeten met je boete’.

Eigenlijk waren er twee petities. De ene was van oppositiepartij GroenLinks-PvdA, de andere van de Landelijke Studentenvakbond, FNV Young & United, omroep BNNVARA en nieuwsplatform De Marker. De handtekeningen zijn samengevoegd.

Zelfs de jongerenorganisaties van  regeringspartijen VVD en NSC verzetten zich tegen de langstudeerboete die studenten straks krijgen als ze meer dan een jaar uitlopen in hun bachelor- of masteropleiding. Ook de hogescholen en universiteiten zijn mordicus tegen de invoering.

Vrijdag maakt het kabinet zijn regeerprogramma bekend. Er zijn nog geen tekenen dat het plan voor de langstudeerboete wordt ingetrokken.