14 juli 2024

‘Eigenlijk ben ik een heel braaf meisje’

Geneeskundestudent Eveline Soetens loopt vrijdag 31 mei in doktersjas mee bij de Klimaatmars Zuidas. Zij vindt het belangrijk dat er meer aandacht komt voor duurzaamheid in de medische wereld.

Waarom loop je in een witte jas mee met de klimaatmars?
“Ik steun de doelen van de organisatie, bijvoorbeeld dat het klimaatbelang voor de belangen van grote bedrijven zou moeten gaan, en ik denk dat het heel belangrijk is om daar met veel mensen te staan. Wij gaan met vijftien mensen van de CO2-assistent. We willen de aandacht vestigen op wat er duurzamer kan in de medische wereld. Daarom trekken we een doktersjas aan. We zijn nog bezig met het verzinnen van leuzen voor op onze bordjes.”

Klimaatmars op Zuidas

Op vrijdag 31 mei om 14 uur organiseren diverse milieuorganisaties de Klimaatmars Zuidas. Het thema is: mensen boven winst.

Je zit bij de CO2-assistent. Wat doen jullie?
“Wij proberen aankomende artsen al tijdens hun opleiding bewust te maken van duurzaamheid. Hopelijk wordt het dan in de toekomst steeds gewoner om die factor mee te wegen bij de keuzes die we maken. We denken mee over hoe je duurzaamheid in het curriculum integreert en we geven voorlichting.”

In de gezondheidszorg worden veel dingen na één keer gebruik weggegooid. Maar kan dat wel anders? Je wilt ook niet dat de chirurg met vieze mesjes werkt.
“Het is inderdaad een afweging tussen hygiëne en verspilling. En natuurlijk is hygiëne heel belangrijk, maar nu is duurzaamheid nauwelijks een factor die wordt meegewogen en wij vinden dat dat moet veranderen. Artsen moeten zich bewust worden van de keuzes die ze soms wel hebben.”

Heb je daar een voorbeeld van?
“Astmamedicijnen bijvoorbeeld. Vaak wordt een aerosol voorgeschreven, terwijl het medicijn er ook in poedervorm is. Dat is niet voor iedereen geschikt, je moet het zelf kunnen inhaleren. Maar nu zie je dat artsen vaak automatisch zo’n aerosol voorschrijven en soms niet eens weten dat er ook andere mogelijkheden zijn. Aerosolen zijn een belangrijke bron van broeikasgassen.
Ook dragen artsen in veel situaties handschoenen, terwijl handen ontsmetten voldoende zou zijn.”

Eveline Soetens (20)

2021-heden Bachelor geneeskunde
2024 Actief bij de CO2-assistent
2023-heden Voorzitter van de Studentenpoli, een door studenten gerunde kliniek op het gebied van interne geneeskunde
2021- heden Verschillende student-assistentschappen

Ben jij zelf activistisch aangelegd?
“Helemaal niet. Ik ben eigenlijk een heel braaf meisje. Ik vind het tof dat mensen op de snelweg gaan zitten, maar ik zou dat zelf niet snel doen. Mijn manier van me inzetten is door meer kennis over duurzame keuzes te verspreiden. Dat past beter bij me dan op de snelweg gaan zitten.”
“Op de middelbare school heb ik één keer gespijbeld voor een klimaatmars.  Dat vond ik al heel wat. Greta Thunberg kwam naar Brussel waar ik op school zat en ik wilde graag meedoen maar het was tijdens schooltijd. Ik ben daar toen wel naartoe gegaan met mijn klasgenoten maar durfde dat niet tegen mijn ouders te zeggen.”
“Uiteindelijk kwamen ze erachter omdat ik op het nieuws kwam. Ik was aangesproken door een journalist die me vroeg waarom ik daar was. Ook moest ik een absentiebriefje door mijn ouders laten ondertekenen. Ik was heel zenuwachtig. Gelukkig moesten ze lachen en zeiden ze dat ik voor de goede zaak had gespijbeld.”

Wat doe je in je persoonlijke leven nog meer voor het klimaat?
“Ik reis met het ov of de fiets, woon in een huis met meer mensen en eet weinig vlees, maar ik ben geen vegetariër of veganist. Ik bak geen vlees voor mezelf, maar ik woon in een studentenhuis waar we soms gezamenlijk eten en dan wil ik anderen niet opleggen hoe ze voor mij moeten koken.”

Vlieg je nog weleens?
“Vliegen is voor mij een moeilijke. Mijn ouders wonen op Cyprus, dus moet ik wel vliegen om ze te zien. Ik probeer zeker minder te vliegen, maar helemaal niet vliegen lukt me nu nog niet. Misschien dat ik daar over een paar jaar anders over denk, het is een proces.”

Wat hoop je dat de Klimaatmars oplevert?
“Meer bewustwording. Als iedereen op een manier die bij hem of haar past duurzamere keuzes maakt, kan dat een groot verschil maken.”