De leerstoelgroep Journalistiek van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft samen met het Centre for Media and Journalism Studies van de Rijksuniversiteit Groningen 790.000 euro gekregen van wetenschapsfinancier voor een groot onderzoeksproject naar het veranderende gebruik van nieuwsmedia.
Kort gezegd komt het onderzoek hierop neer: wie wil welk nieuws en op welke manier, en welke prijs is hij/zij bereid daarvoor te betalen? In samenwerking met de redacties van De Persgroep, de Noordelijke Dagblad Combinatie en die van de journalistieke programma’s van het NOS Nieuws, Nieuwsuur, EénVandaag, Buitenhof, EO en NCRV onderzoeken wetenschappers de betekenis van digitalisering voor nieuws- en informatiegebruik.
Creatieve industrie
Het geld wordt door de NWO toegekend in het kader van de zogenaamde topsectoren, die de overheid heeft aangewezen waarbinnen onderzoek moet worden gestimuleerd. Agro, food en tuinbouw is zo’n topsector, duurzame energie een andere. Dit project wordt gefinancierd in het kader van de topsector creatieve industrie.
Hoogleraren Irene Costera Meijer (VU) en Marcel Broersma (RUG) werken in het onderzoek nauw samen met de deelnemende mediaorganisaties. In het onderzoek worden nieuwe methoden toegepast waarmee wordt onderzocht hoe nieuwsmedia worden gebruikt in het dagelijks leven.
Nieuwe producten
Op basis van de kennis, die met dit onderzoek wordt vergaard, kunnen nieuwe producten, vertelstrategieën en formats worden ontwikkeld die èn kwalitatief goed zijn èn aansluiten op de veranderende behoeftes van het publiek. Dat betekent dat de vragen uit de journalistieke praktijk leidend zijn en bovendien dat er voortdurend wordt bekeken in hoeverre nieuwe nieuwsplatforms, gebruiksmogelijkheden en gebruiksgewoonten kunnen worden meegenomen in het onderzoek.
Elk half jaar brengen de onderzoekers verslag uit, dus de uitkomsten zijn direct in de praktijk toe te passen.