27 juli 2024

VU en UvA gaan ‘heftig’ samenwerken

De VU en de UvA gaan samen een instellingsplan ontwikkelen. Ook zullen ze zich met de benoeming van elkaars bestuursleden bemoeien.

In een gezamenlijk instellingsplan VU/UvA 2015-2020 komt te staan wat de universiteiten samen gaan doen en wat de eigen specifieke punten blijven. Dit vertelde VU-collegevoorzitter René Smit 22 mei bij een vergadering met de ondernemings- en studentenraad.

Schimmig debat

De leden van de ondernemings- en studentenraad waren per vertrouwelijke brief geïnformeerd over de voortgang van de samenwerking tussen de VU en UvA. Daardoor ontstond een nogal schimmig debat, want de raadsleden mochten niet echt over de inhoud van die brief praten. Maar sommigen vroegen zich af of  de besturen niet aansturen op een volledige fusie tussen beide universiteiten in het kader van de Amsterdam Academic Alliance.

Opvolging Smit

In een gelijksoortige vergadering van de medezeggenschapsraden van de UvA, een week eerder, had UvA-voorzitter Louise Gunning al verteld dat de raden van toezicht van beide instellingen op een aantal punten nauw gaan samenwerken en dat ze over en weer betrokken zullen zijn bij benoemingen van bestuursleden. Deze afspraak zou al ingaan bij de benoeming van de opvolger van René Smit dit najaar, meldt Foliaweb.

Fusie niet uitgesloten

Smit wilde het woord fusie niet in de mond nemen, maar zei wel dat niets op voorhand is uitgesloten. Om te beginnen zullen de informatiesystemen en ondersteunende taken worden geharmoniseerd. Op korte termijn komt er een interface om de student-informatiesystemen makkelijker te laten communiceren met elkaar. Dit is nodig voor de komst van één bètafaculteit van beide universiteiten, de Amsterdam Faculty of Science (AFS). Smit verwacht dat nog vóór de zomer het besluit valt dat de AFS er daadwerkelijk komt.

Ziekenhuis

En de bestuurlijke structuur staat wel degelijk ter discussie, nu VU medisch centrum (VUmc) en Academisch Medisch Centrum (AMC) kenbaar hebben gemaakt nauw te gaan samenwerken en zelfs één gezamenlijk bestuur krijgen. Dat heeft gevolgen voor de bestuursstructuur van VU en UvA. Maar wat die precies gaan inhouden, liet Smit in het midden. Juridisch probleem is dat de VU een private instelling is met een vereniging aan het hoofd en de UvA een openbare, waar uiteindelijk de minister de baas is.

Smit zei verder dat VU en UvA door omstandigheden in elkaars armen zijn gedreven, maar dat de samenwerking voor velen goed voelt. “We gaan verder met elkaar heftig opzoeken”, beloofde hij de raadsleden.