17 juli 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Zelfs bèta’s steeds vaker werkloos

Ondanks voorspelde tekorten staat ook een universitaire bèta-opleiding niet meer garant voor een vliegende start op de arbeidsmarkt. Zelfs onder bèta’s en technici is de gemiddelde werkloosheid hard gestegen. Hun baankansen waren in tien jaar tijd niet zo slecht.

Vloek en een zucht

Binnen anderhalf jaar na afstuderen zit gemiddeld bijna zes procent van de bèta’s met een universitair diploma werkloos thuis, blijkt uit onderzoek van weekblad Elsevier en SEO Economische Onderzoek. De onderlinge verschillen binnen de sector zijn groot. Zo vinden constructeurs, wiskundigen en econometristen in een vloek en een zucht een vaste baan met een goed salaris, in de huidige arbeidsmarkt vrij zeldzaam.

Solliciteren

Architecten en biologen hebben het daarentegen erg moeilijk. Universitair opgeleide alfa’s lijden het meest onder de crisis. Bijna negen procent van historici, archeologen en neerlandici is anderhalf jaar na afstuderen nog steeds druk aan het solliciteren.