27 juli 2024

Verontruste VU’ers willen kritische voorzitter

De nieuwe voorzitter van het college van bestuur moet kritisch durven kijken naar het beleid dat de VU de afgelopen jaren heeft gevoerd. Dit stellen de Verontruste VU’ers in een open brief aan de raad van toezicht die gisteren is verstuurd. In de brief noemen ze een aantal criteria waarin de nieuwe voorzitter van het college van bestuur in hun ogen moet voldoen.

Zoals bekend heeft voorzitter René Smit te kennen gegeven in december terug te treden. Hij vindt het na twee bestuurstermijnen van vier jaar tijd voor een wisseling van de wacht.

Geschikte kandidaat

De komende maand wordt het profiel voor zijn opvolger opgesteld, waarna de zoektocht naar een geschikte kandidaat kan beginnen. De raad van  toezicht benoemt uiteindelijk de leden van het college van bestuur, na onder meer advies van de ondernemings – en studentenraad.

Breed draagvlak

Volgens de brief van de Verontruste VU’ers is  ‘medezeggenschap bij de benoeming van een nieuwe collegevoorzitter van cruciaal belang en voorwaardelijk voor een breed draagvlak onder de medewerkers van deze universiteit. Alleen indien de gekozen voorzitter een breed draagvlak geniet, kan onze universiteit weer een gezonde organisatie worden, waar het de moeite waard is om te studeren en te werken.’