17 juli 2024

Anoniem verzet tegen bètafusie organiseert openbare vergadering

Ook zo nieuwsgierig wie die anonieme studenten en VU- en UvA-medewerkers zijn die zich verzetten tegen de voorgenomen bètafusie van de VU en de UvA? Ze houden aanstaande maandag, 24 juni, een openbare bijeenkomst in het cultureel studentencentrum CREA aan de Nieuwe Achtergracht 170.

De groep, Animo genaamd, is ook een petitie tegen de fusie gestart: ‘No Go for AFS’.

Onmogelijk achter de plannen te staan

“Zolang het niet duidelijk is waar je precies voor moet zijn, is het niet mogelijk om achter de plannen te staan, en daarom roepen we op om op 2 juli te besluiten tot een ‘no go”, aldus Animo.

Een jaar geleden tekenden de VU en de UvA een intentieverklaring voor de fusie. Na drie uitstellen willen de universiteiten op 2 juli een ‘voorgenomen organisatiebesluit’ tekenen.

Concrete invulling ontbreekt

Maar Animo vindt het daarvoor veel te vroeg. Eerst moet er meer informatie op tafel komen. ‘Een heldere visie en concrete invulling ontbreken,’ stelt een anonieme woordvoerder op de website van het UvA/HvA-blad Folia. ‘Het is voor de medezeggenschapsraad bijna onmogelijk om hier over te vergaderen omdat niemand weet waarover precies zou moeten worden vergaderd.’

Vooralsnog hechten de mensen van Animo aan hun anonimiteit, maar op de bijeenkomst in CREA, aanstaande maandag vanaf 17:30 uur, gaan de maskers blijkbaar af, want dan stellen de ‘vergaderdernemers en de voorzitter’ zich voor.