27 juli 2024

Gedrag en beweging samen in één faculteit

De volgende faculteitenfusie is onderweg. Als het allemaal volgens plan verloopt gaan vanaf 1 juni 2015 de faculteiten Psychologie en Pedagogiek en Bewegingswetenschappen samen verder. Daarover heeft het college van bestuur vorige week een voorgenomen besluit genomen.

De nieuwe faculteit zal Gedrags- en Bewegingswetenschappen gaan heten. Er komt een nieuw Universitair Centrum voor Onderwijs, Sport en Zorg, dat het huidige Onderwijscentrum-VU en expertisecentrum sport en zorg EXPOSZ combineert.

Minder afdelingen

Verder wordt het aantal wetenschappelijke afdelingen flink gereduceerd, van elf nu naar vijf: Pedagogische wetenschappen, Bewegingswetenschappen, Klinische Psychologie, Experimentele Psychologie en Biologische Psychologie.

Het plan is dat de nieuwe faculteit zich gaat vestigen in de Medische Faculteit, maar of dat ook echt gaat lukken, is nog niet duidelijk. Vooralsnog blijven de medewerkers en de onderzoeksruimten verdeeld over de Medische Faculteit en het Transitorium. Het nieuwe centrum voor onderwijs, sport en zorg krijgt waarschijnlijk op termijn een plek in het NU.VU-gebouw dat momenteel nog in aanbouw is.

Meerwaarde duidelijker

De medezeggenschapsorganen van de faculteiten zijn enthousiast over de fusieplannen, maar hebben nog veel vragen en kanttekeningen, blijkt uit reacties van begin deze maand, die op VUnet te raadplegen zijn. Men vindt onder andere dat de meerwaarde van de gefuseerde faculteit meer verduidelijkt moet worden.

Ook zijn de onderdeelcommissies bezorgd over de huisvesting. Zij zien samen op één plek zitten als randvoorwaarde voor de fusie, maar het is nog zeer de vraag of dat gaat lukken. Het risico lijkt hen groot dat de faculteit over verschillende gebouwen verspreid blijft.

Exact profiel

De facultaire studentenraad van FPP vindt dat het plan niet goed duidelijk maakt wat precies de gevolgen zijn voor het onderwijs. De studentenraad van FBW benadrukt dat de opleiding door de samenwerking niet haar exacte insteek mag verliezen.

De ondernemingsraad van de VU krijgt nu het voorgenomen besluit van het cvb voorgelegd en zal daarover een advies uitbrengen.