16 juli 2024

Docenten getoetst: “Het is net weer vwo 6”

Blokken tijdens de tentamenweek. Dat geldt niet alleen voor studenten. Ook enkele VU-docenten moesten zich deze week laten toetsen. Hun Engels werd langs de meetlat gelegd.

Lezen, luisteren en spreken. “Het is net weer vwo 6”, grapt Luigi Corrias, hoogleraar Philosophy en International Law aan de faculteit Rechtsgeleerdheid. “Zeker mijn laatste multiple choice-toets was van een eeuwigheid geleden.”

“Vijf jaar terug heb ik nog wel mijn BKO (Basiskwalificatie Onderwijs, red.) gedaan, waarbij ik werkstukken moest inleveren om hier les te mogen geven”, vertelt Javier Gimeno, docent Kunst & Cultuur aan de faculteit Geesteswetenschappen. “Maar de laatste keer dat ik een schriftelijk en mondeling achter elkaar had, was heel lang geleden.”

Zenuwen

Toch ging het ze beiden behoorlijk goed af. “Zeker het schriftelijke gedeelte”, zegt Gimeno. “Bij een mondeling weet je nooit zeker wat je fout doet. Ik was ook wel een beetje zenuwachtig, maar dat is normaal bij een examen.” Collega Corrias had er toch iets minder rekening mee gehouden. “Voor het spreken speelden de zenuwen meer een rol dan verwacht. Ik had een stuk over Thucydides van vijf minuten voorbereid, maar al heel snel haakte een van de examinatoren er gelijk op in. Dat was eigenlijk wel lekker. Het eerste deel ging bij mij prima, ik was vroeger al goed in begrijpend lezen. Het luisteren ging weer iets moeizamer. Sommige fragmenten moest ik twee keer laten afspelen.”

Oefenen op vriendin

Hoewel Corrias en Gimeno dezelfde toets maakten, bereidden ze zich heel anders voor. “Ik ben naar de site van Oxford University gegaan en heb daar wat toetsen doorgenomen”, zegt Gimeno. “Met het mondeling heb ik me niet te veel beziggehouden, behalve dat ik het stuk dat ik wilde vertellen een keer heb doorgenomen. Maar uiteindelijk is een mondeling er vooral om je niveau te bepalen en dat kun je niet extreem verbeteren in een weekend.” Bij Corrias kreeg het mondeling juist wel de aandacht. “Ik heb de presentatie nog apart geoefend op mijn vriendin.”

Corrias vond het in ieder geval fijn om weer eens getoetst te worden. “Het is goed om je als docent weer eens te verplaatsen in de student. Dat is namelijk wat zij andersom moeten doen als ze een tentamen maken.”