16 juli 2024

‘Heineken zocht contact via LinkedIn voor een stage’

Je carrière plannen doe je al tijdens je studie. Tijdens de eerste week van maart kunnen studenten van de faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde (Feweb) zich oriënteren op de toekomst en in sommige gevallen ligt er zelfs een stage te wachten.

“Maar dan hangt het er vanaf welke activiteiten je tijdens die week gaat volgen”, vertelt Olivia van Royen, voorzitter van de Amsterdamse Carrièredagen (ACD), die mede worden georganiseerd door Aureus, de faculteitsvereniging van Feweb. “Je hebt de algemene presentaties, maar er zijn ook cases voor 25 man en lunches en high tea voor vijftien personen. Dan krijg je al veel meer kans om met de recruiters van die bedrijven een connectie te maken.”

Een-op-een

Een enkeling krijgt zelfs de kans om zich in de kijker te spelen van een groot bedrijf tijdens een een-op-een gesprek. “Vorig jaar was er een meisje dat een gesprek had met een recruiter van Heineken. Een paar maanden later heeft hij contact met haar gezocht via LinkedIn, toen ze een stageplek vrij hadden. Hoe vaak zoiets voor komt weet ik niet. We hebben geen data van wat er na die gesprekken gebeurt.” Om in aanmerking te komen voor een individueel gesprek moet je wel een selectie doorstaan. Deze vindt plaats op basis van een anoniem cv en in sommige gevallen wordt er om je cijferlijst gevraagd.

Apple

De bedrijven die op de ACD aanwezig zijn verschillen elk jaar maar een beetje. “Dit jaar is Apple er bijvoorbeeld voor het eerst. Er zijn altijd wel een paar nieuwe bedrijven en bedrijven die afhaken. Maar de grotere bedrijven van Nederland blijven. De markt verandert immers niet zo heel sterk.”

Informatie

De ACD vinden van 2 tot en met 6 maart plaats in het World Trade Centre. Voor de onderdelen met cv en cijferlijstselectie kun je je aanmelden tot 18 februari. Voor de overige activiteiten kun je inschrijven tot 25 februari.