27 juli 2024

‘Ook de VU moet democratischer’

Ze stromen binnen: de VU-studenten die zich willen inzetten voor De Nieuwe Universiteit. Was initiatiefnemer Max Jansen (aardwetenschappen) vorige week nog alleen, nu zijn er zeker zo’n twintig VU-studenten die iets willen doen. Wat precies, dat kunnen Isabelle Vardar (culturele antropologie) en Nathanael Korfker (filosofie) nog niet zeggen.

Oprichtingsbijeenkomst

‘We hebben donderdag een oprichtingsbijeenkomst. Een van onze belangrijkste punten is dat we vinden dat de universiteit democratischer bestuurd moet worden. Dan moeten we zelf ook democratisch te werk gaan”, zegt Korfker.

Issues zijn er op de VU ook genoeg: “Dat mijn docenten straks achter een glazen deur zitten, waar je alleen binnenkomt met een pasje, vind ik erg”, zegt Korfker. ‘En dat je ze bovendien moet gaan zoeken omdat ze geen vaste plek hebben.”

Voor decentralisatie

Een andere belangrijke kwestie is het eenhoofdige faculteitsbestuur dat het college van bestuur wil invoeren. “Wij zijn juist voor decentralisatie, dus we zijn het daar helemaal niet mee eens”, vertelt Korfker.

Hebben de studenten al nagedacht over hoe ze meer democratie op de universiteit dan wel voor zich zien? Vardar: “Online heb je een paar heel goede systemen waarin elk lid van een gemeenschap dat dat belangrijk vindt, zijn mening kan geven. Zoiets zou je kunnen gebruiken op de universiteit.”

Gekozen rector

Universiteitsbestuurders zouden gekozen moeten worden. “In Leuven heb je een gekozen rector en daar werkt dat heel goed”, vertelt Vardar, die zich in het onderwerp verdiepte omdat haar scriptie gaat over verschillende vormen van democratie.

“Natuurlijk loop je in elk systeem tegen problemen aan”, zegt Korfker, “maar dat is geen reden om maar door te gaan met het huidige systeem dat in elk geval niet werkt en niet democratisch is”, vindt Korfker.

De oprichtingsvergadering van De Nieuwe Universiteit VU is om donderdag 5 maart om 17 uur. Verzamelplaats: naast de VU-boekhandel.