27 juli 2024

Online verder discussiëren over toekomst universiteit

Zeven studenten van de Universiteit van Amsterdam zijn een website begonnen om te discussiëren over de toekomst van de universiteit. Op Omslag.de staan vooralsnog twee vragen en daarbij een aantal opinies.

Online instituut

Wat zou centraal moeten staan in de discussie over de universiteit? Dat is een van de twee vragen, waarop een aantal wetenschappers en studenten reageert. Willem Schinkel, bijzonder hoogleraar sociologische theorie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, vindt bijvoorbeeld dat er meer aandacht moet zijn voor de publieke taak van de universiteit. En volgens promovendus Sicco de Knecht van de Universiteit van Amsterdam moet de universiteit veel meer een online instituut worden.

Reflectie

Het idee is dat er nog veel meer thema’s voorbij zullen komen waar bezoekers op kunnen reageren. Initiatiefnemer en UvA-student logica Bas Cornelissen: “Er werden bijzondere ideeën besproken in het Maagdenhuis en op andere bijeenkomsten door het hele land. Met De Omslag hopen we de reflectie voort te zetten en te verdiepen.”