20 juli 2024

Online petitie voor academische boycot Israël

De Studenten voor Rechtvaardigheid in Palestina (SRP), die zich sinds begin vorig jaar sterk maken voor een academische boycot van Israël, hebben een online petitie opgesteld waarin ze de colleges van bestuur van alle hoger onderwijsinstellingen oproepen ‘de groeiende eis van Boycot, Desinvesteren en Sancties (BDS) te ondersteunen en zich aan te sluiten bij de beweging die strijd voor vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid voor het Palestijnse volk.’

Medeplichtig

De SvRP wil dat universiteiten en hogescholen alle banden met Israëlische universiteiten en hogescholen bevriezen uit protest tegen de behandeling van de Palestijnen en de bezetting van de Palestijnse gebieden. ‘Samenwerking met Israëlische academische instituties maakt de onderwijsinstellingen direct en indirect medeplichtig zijn aan het systematisch onderhouden van de bezetting en de ontkenning van fundamentele rechten van Palestijnen door de Israëlische staat’, aldus de SRP.

Mediacampagne

Oproepen tot een boycot tegen Israël is in Frankrijk onlangs verboden. Hier in Nederland mag het, maar onomstreden is het niet. Toen de SvRP vorig jaar een bijeenkomst aan de VU wilde organiseren, werd die na een mediacampagne van onder andere De Telegraaf en Het CIDI verboden door het college van bestuur. Later is alsnog een bijeenkomst georganiseerd waarop ook tegenstanders van een boycot spraken.

DISCUSSIE GESLOTEN

Vanwege de  volledig ontsporende discussie onder dit bericht, inclusief apert antisemitische en bedreigende uitlatingen, heeft de redactie besloten de discussie te sluiten en de reacties te depubliceren. Onze excuses aan iedereen die er wél een inhoudelijk debat van wilde maken…