Voor het eind van dit jaar zitten we op de VU-campus allemaal aan de Skype. Althans, dat zegt Bob van Graft, directeur van de IT-dienst van de VU. “Sterker nog, ik bel jou nu via Skype, en aan de VU zijn nu al 2500 Skype-lijntjes uitgerold, onder andere aan de faculteit Godgeleerdheid”, aldus Van Graft.
Op de redactie schrokken we nogal, want Skype, dat is dat bellen via een videoverbinding op Internet, dat altijd met horten en stoten gaat en er dan gewoon mee ophoudt. “Dat is Skype for Consumers”, aldus Van Graft. “Dit is Skype for Business, iets totaal anders, dat overal al met succes wordt gebruikt voor telefoonverkeer en videoconferenties.”
Het gesprek met Van Graft gaat inderdaad zonder storingen, op een gegeven moment doet er zelfs een derde persoon mee, projectmanager Dirk Pieter Luchtenburg, eindverantwoordelijke voor de ‘telefoonuitrol’ aan de VU, die uitlegt dat het telefoneren zoals we dat nu nog doen op zijn einde loopt. “Net zoals niemand nog analoog telefoneert.” Bellen doen we straks allemaal met een toestel dat op de computer is aangesloten, gewoon met een hoorn of met een headset. “We hebben verschillende fancy headsets tegen scherpe tarieven.”
Eigen budget
In het Metropolitan-gebouw is een ruimte waar ze de apparatuur demonstreren: headsets, telefoontoestellen, een draadloze telefoon, apparatuur voor conferenties via Skype. Daar zit IT-Projectmanager Dick Bol. Die faciliteert een training voor een selecte groep vertegenwoordigers van elke faculteit en dienst, in het gebruik van Skype for Business, zodat die hun collega’s weer wegwijs kunnen maken. Hij laat zien dat bellen via Skype niet wezenlijk verschilt van gewoon bellen, je toetst een nummer in en je krijgt iemand aan de lijn. Alleen gaat dit via je computerverbinding.
Of eind dit jaar echt iedereen aan de VU aan het skypen is, daar durft hij zijn hand niet voor in het vuur te steken. “Op dit moment zijn we nog met onze klanten in gesprek over het aantal te vervangen toestellen en de financiële aspecten daarvan. De introductie van Skype for Business kan voor een bezuiniging op de telefoonkosten zorgen. De communicatie gaat via de eigen servers of via wifipunten op de campus waarmee je ook via een app op de mobiele telefoon verbinding kunt krijgen.”
Chatten
“Er wordt ook bezuinigd omdat men door te chatten minder snel belt”, aldus Bol.
“Verder zijn er nog een aantal voordelen zoals de status over de beschikbaarheid van een collega, gekoppeld aan je Outlook agenda, en voicemailberichten die zichtbaar zijn in je e-mailbox.”
Niet iedereen is positief over Skype. In haar nieuwe column in Advalvas trekt hoogleraar evolutionaire ecologie Jacintha Ellers ertegen van leer: ‘voortaan alleen nog bellen via je computer en headset dus. Wie heeft dit in vredesnaam bedacht.’