27 juli 2024

Wachten op de uitslag

Bètapartij wint verkiezingen

De Bètapartij heeft de verkiezingen voor de universitaire studentenraad overtuigend gewonnen. Ze haalden met bijna vijftig procent van de stemmen vijf van de negen zetels binnen.

De Universiteitspartij en de Verenigingen United krijgen ieder twee zetels, hoewel de UP wel tweehonderd stemmen meer had.

De opkomst was 18,42 procent, iets lager dan in 2014 en 2015. Vorig jaar waren er geen verkiezingen omdat er toen te weinig kandidaten waren. Met meer dan genoeg kandidaten dit jaar hebben de partijen de afgelopen week druk campagne gevoerd en een lijsttrekkersdebat gehouden.

Stemmentrekker

Opvallend is dat geneeskunde student Yassine Daia maar liefst 825 stemmen kreeg, twintig procent van het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Daarmee is hij een belangrijke factor in de overwinning van de Bètapartij, waarvoor hij als derde kandidaat op de lijst staat. Lijsttrekker Imke Hottentot haalde 351 stemmen binnen. De lijsttrekkers van de andere twee partijen haalden beduidend minder stemmen.

De kandidaten die bovenaan de lijsten staan, komen in de nieuwe studentenraad te zitten die in september aantreedt. Er is namelijk niemand met voorkeurstemmen gekozen.

Voor de facultaire verkiezingen was de opkomst bij Rechten het laagst met 11,47 procent en het hoogst bij geneeskunde waar 34,78 procent van de studenten stemde.

Opkomst studentenraadsverkiezingen VU sinds 2009

Lage opkomst

Natuurlijk is Bètapartijlijsttrekker Imke Hottentot blij met de uitslag. “We hebben een goede campagne gevoerd, ook in het Hoofdgebouw en proberen duidelijk te maken dat we geen one issue-partij zijn alleen voor de bèta’s. En dat is ons blijkbaar gelukt.”

Ze denkt dat relatief veel bètastudenten gestemd hebben vanwege de onrust over de samenwerking met de UvA, hoewel de opkomst voor de facultaire studentenraad bij de bèta’s toch maar 19,5 procent was.

Nieuwe partij

Koen van Dijk (131 stemmen), aanvoerder van de Verenigingen United, is tevreden met de uitslag. “We zijn een nieuwe partij. Wellicht dat studenten ons nog moeten leren kennen en dan is twee zetels geen slecht resultaat.”

Hij denk dat de Bètapartij stemmen heeft gewonnen omdat de partij al bestond en ervaring heeft met campagnevoeren. Ook denkt hij dat veel bètastudenten op hen gestemd hebben vanwege de fusieperikelen.

Kiezer beslist

De lijstaanvoerder van de Universiteitspartij Koen Voors (198 stemmen) zegt niet teleurgesteld te zijn. “De kiezer beslist en de Bètapartij heeft een goede campagne gevoerd.”

Wel is hij teleurgesteld over de opkomst. “Ik had gehoopt dat we boven de twintig procent uit zouden komen. Maar ja dat is niet gelukt, vooral omdat bij Rechten en Economie de opkomst laag was. Wellicht hadden we dan een zetel extra gehaald.”