“De bestaande manier van evalueren zet beslist niet aan tot meer kwaliteit”, zegt Paola Gori Giorgi, hoogleraar theoretische chemie in de nieuwste Advalvas.
Docenten zijn volgens Gori Giorgi bang om hun baan te verliezen door slechte onderwijsevaluaties en voor studenten is het belangrijk dat ze zonder al te veel inspanning hun studiepunten halen. En dat leidt tot een systeem waarbij docenten een stuk lager inzetten dan zou kunnen.
Uit een recent Canadees overzichtsonderzoek blijkt inderdaad dat er weinig verband is tussen de kwaliteit van het onderwijs en de uitkomsten van evaluaties: bij grotere steekproeven valt die correlatie vrijwel helemaal weg. Toch vraagt de VU haar studenten al sinds de jaren zeventig naar hun tevredenheid over de vakken die ze gevolgd hebben.
Moeilijke vakken
“Wij hebben echt wel de indruk dat studenten iets zinnigs kunnen zeggen over de onderwijskwaliteit. Onderwijsevaluaties bieden genoeg aanknopingspunten voor onderwijsverbetering en dat is het doel”, zegt Christoffel Reumer van de dienst Student- en Onderwijszaken. “We zien bijvoorbeeld in de data niet terug dat vaak moeilijk gevonden vakken, als statistiek of wiskunde, slechter scoren. Studenten kunnen hun eigen prestaties wel scheiden van wat ze van een vak vinden.”
In de onderwijsevaluaties van de VU zitten veel vragen over de operationele kant van het onderwijs: was het vak goed georganiseerd? Sloot het studiemateriaal aan op de colleges? “De evaluaties zijn dan ook echt bedoeld om het onderwijs te verbeteren en nadrukkelijk niet als instrument voor personeelsbeleid”, zegt Reumers collega Floor Elsenburg.
Cursus afpakken
En dat is precies waar het misgaat, want als je er wel een cijfer aan hangt, ligt onderling vergelijken erg voor de hand. Bij de exacte faculteit bijvoorbeeld zijn docenten wel degelijk bang te worden afgerekend op hun onderwijsscores, zegt Gori Giorgi: “Onder het wetenschappelijk personeel van deze faculteit is een strijd gaande om cursussen te mogen geven, want als je onderwijs geeft, zorg je voor continuïteit in de geldstroom. Een prestigieuze onderzoeksbeurs is leuk, maar die is over een paar jaar op. Als er dan weer een reorganisatie aankomt, wat bij ons nu eenmaal elke paar jaar gebeurt, kun je maar beter stevig in het onderwijs zitten. Dan ben je minder misbaar. En als je slechte evaluaties krijgt, is er altijd de angst dat ze je een cursus gaan afpakken.”
Lees ook hoe sciologiedocent Dimitris Pavlopoulos erover denkt in de nieuwe Advalvas, te vinden in de bakken of online.