Onafhankelijke journalistiek over de Vrije Universiteit Amsterdam | Sinds 1953
28 november 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Een gesprek komt moeilijk van de grond als iedereen op mute moet’

We zijn nu een jaar verder met het online onderwijs. Hoe gaat dat, zit er wel schot in? Volgens een poll op Insta en rondvraag op de campus is de situatie nog lang niet ideaal. ‘We willen eerder feedback kunnen geven op colleges.’

Het online onderwijs aan de VU zou afgelopen jaar geen grote sprongen vooruit hebben gemaakt volgens een kleinschalige poll op onze Instagram. Bijna 70 procent van de 41 stemmers vindt dat het online onderwijs hetzelfde is gebleven, terwijl een kleine 30 procent aangeeft dat de kwaliteit van de online colleges aanzienlijk verbeterd is.

Een rondvraag op de gangen in het VU-hoofdgebouw levert wisselende verhalen op. Over het algemeen vinden de studenten wel dat docenten technisch meer bekwaam zijn dan vorig jaar, en meer aandacht hebben voor de kwaliteit van de interactie door het inzetten van programma’s als Mentimeter.

Soort diavoorstelling

Maar docenten zijn ook nog steeds veel aan het ‘zenden’, vindt masterstudent global history Jan Wijn. “Sommige colleges zijn een soort diavoorstelling met een presentatie op de achtergrond. Het lukt gewoon niet om zo lang naar een scherm te kijken waar iemand non-stop praat. Dan dwaal je af.” Omdat iedereen op mute moet tijdens een college, is de drempel volgens hem ook hoog om iets te zeggen. “Een gesprek komt op die manier moeilijk van de grond, terwijl je dat eigenlijk wel wilt hebben bij een studie als geschiedenis.”

Masterstudent business administration Felix Grosfeld vindt wel dat de online hoorcolleges iets interactiever zijn dan aan het begin van de lockdown: “Dat doen ze om de aandacht erbij te houden.” Docenten doen hun verhaal, maar sturen ook geregeld studenten met een stelling de breakout-rooms in. “Of dat werkt, ligt echt aan je eigen inzet. Als je niet hebt opgelet, weet je niet waar je het over moet hebben. Dan zit je maar een beetje naar elkaar te kijken. Soms verlaat ik dan gewoon de meeting.”

Bijpraten in breakout-rooms

De breakout-rooms leggen niet alleen potentiële dromers bloot. Sommige docenten gebruiken ze ook om informeel contact tussen studenten te bevorderen, vertelt eerstejaars gezondheid en leven Imane Elbarkani. “De tutor zet ons apart in breakout-rooms en zegt: ga maar lekker bijpraten.”

En docenten peilen volgens Elbarkani geregeld bij de studenten of ze alles kunnen volgen, en of ze de stof begrijpen – iets wat eerstejaars politicologie Pedro García ook opmerkt. Hij ziet dat docenten er het beste van proberen te maken. “Maar het zou eigenlijk niet de verantwoordelijkheid van de universiteit zelf moeten zijn. Als de overheid meer geld zou stoppen in het onderwijs, kunnen universiteiten meer tijd en energie steken in het optimaliseren daarvan.”

Moeilijk om samen te werken

Hoewel de docenten bij de eerstejaarsvakken veel aandacht lijken te hebben voor interactie en het meenemen van de ervaring van de studenten, merken de ouderejaars op dat hen pas om feedback wordt gevraagd nadat het vak is afgerond. Via het standaardformulier aan het einde van een periode kunnen ze aangeven waar ze tegenaan liepen en waar ruimte zou zijn voor verbetering. Dan is het voor hen eigenlijk al te laat. “Daar zouden ze tussentijds naar moeten vragen”, vindt masterstudent psychologie Linda Bettelli. “En ze zouden bijvoorbeeld soms wat duidelijker kunnen zijn over hoe ze hun vak gaan toetsen.”

Die toetsing ziet er sinds de overstap naar online onderwijs vaak anders uit. Zo merkt masterstudent business administration Grosfeld op dat hij nu veel meer essays moet schrijven dan vóór de overstap naar online. “De communicatie daarover gaat nu ook wat stroever”, vindt masterstudent global history Wijn. “Online kun je moeilijk aan iemands jasje trekken tijdens een toets.” 

‘Ik sta best positief tegenover het online onderwijs, maar ik wil er ook weer zo snel mogelijk vanaf’

Veel andere concrete wensen hebben de studenten niet. Grosfeld: “Het gaat eigenlijk wel prima. Het is ook best lekker om niet naar college te hoeven.” Het enige wat hij soms mist is het samenwerken. “Met een groepsopdracht op afstand lever je eigenlijk gewoon je eigen deel aan.” De online omgeving is volgens hem minder geschikt om te overleggen.

Eerstejaars gezondheid en leven Elbarkani is daarom blij dat haar docenten daar waar het kan fysieke momenten voor inruimen. “Op basis van je postcode kunnen ze je koppelen aan een studiemaatje bij jou in de buurt. En ze reserveren lokalen, zodat we samen aan projecten kunnen werken. Ik sta best positief tegenover het online onderwijs, maar ik wil er ook weer zo snel mogelijk vanaf.”

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. Reacties met url’s erin worden vaak aangezien voor spam en dan verwijderd. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Velden met een * zijn verplicht
** je e-mailadres wordt niet gepubliceerd en delen we niet met derden. We gebruiken het alleen als we contact met je zouden willen opnemen over je reactie. Zie ook ons privacybeleid.