18 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Zadenproject wint vlucht naar Mars

Het zadenproject waar VUmc-onderzoeker Jack van Loon aan meewerkt, heeft een plekje gewonnen op de Mars-expeditie van de stichting Mars One in 2018. Van Loons team van Portugese en Spaanse studenten streed met negen andere projecten in de universiteitscompetitie om duizend kubieke centimeter (tien bij tien bij tien centimeter) in een raket naar Mars. Het zadenteam kreeg de meeste stemmen en mag mee.

Mars One heeft een pilotvlucht naar Mars gepland in 2018 als voorbereiding op hun missie om permanent mensen op de planeet te laten wonen. Eén onderzoeksproject dat de missie ondersteunt kon mee en dat is Seeds geworden.

Zeven maanden door de ruimte

“We willen een aantal zaden op Mars laten ontkiemen”, legt Van Loon uit. “Welke, dat weten we nog niet precies. De grootste uitdaging is om er te komen. De zaden moeten de reis van dik zeven maanden overleven en vervolgens gaan groeien.”

Van de omstandigheden op Mars hebben de zaadjes minder last, omdat ze in een afgesloten kas zullen zitten. “De luchtdichtheid op Mars is maar één procent van die op aarde, dus we kunnen de zaden nog niet echt op Mars zelf laten ontkiemen.” Er was eerst wel sprake van om de planten in namaak-Mars-grond te zetten, maar dat kostte voor nu te veel tijd en geld.

Zwaartekrachtonderzoek

Zwaartekracht- en botdeskundige Jack van Loon doet al vijfentwintig jaar ruimtevaartonderzoek bij de European Space Agency. Hij werkte bijvoorbeeld mee aan het plantenexperiment van André Kuipers, Seeds in Space, een educatieproject voor lagere scholen. Daarnaast werkt hij op het 3D InnovationLab van het VUmc en bij ACTA.