Woonplaats soms extra handicap voor student

Sommige gemeenten zijn ruimhartig voor gehandicapte studenten, terwijl andere de hand op de knip houden. Het kan wel driehonderd euro per maand schelen, meldt RTL Nieuws.

In Wageningen krijgen gehandicapte studenten 381 euro per maand als steuntje in de rug. Ook Amsterdam, Maastricht en Groningen komen tot bedragen boven de driehonderd euro, blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws.

Standaardbedragen

Maar Leiden en Delft geven slechts honderd euro per maand. Heerlen en Haarlem vinden drie tientjes al genoeg. Het gaat volgens RTL om standaardbedragen voor alleenstaande gehandicapte studenten van 23 jaar of ouder met hooguit vijfduizend euro op hun spaarrekening.

Vroeger was er een landelijke regeling en konden gehandicapte studenten een zogeheten Wajong-uitkering aanvragen: zo’n 250 euro per maand, namelijk een kwart van het minimumjeugdloon. Sinds vorig jaar kan dat niet meer. Nu moeten ze aankloppen bij hun gemeente.

Gemeenten bepalen zelf

Gemeenten mogen zelf bepalen wat voor steun ze bieden. Daar komen de verschillen vandaan. Het idee is dat ze maatwerk bieden en efficiënter te werk gaan, maar in de praktijk doen ze vooral allemaal iets anders.

De Landelijke Studenten Vakbond vindt de huidige verschillen heel vreemd. “Het gaat om iets volstrekt willekeurigs, namelijk de plek waar je woont”, zegt voorzitter Jarmo Berkhout. “Bij de invoering van het leenstelsel, dat toch al een slecht idee was, is hier gewoon geen rekening mee gehouden.”

Minder gehandicapte studenten

In april bleek dat veel minder gehandicapte studenten naar het hoger onderwijs gingen nu de basisbeurs is afgeschaft. Ook minister Bussemaker maakt zich daar zorgen om, zei ze in een interview, al wilde ze nog niet vooruitlopen op een oplossing.