29 maart 2024

Weer onderzoek naar Kourtit op basis van anonieme klacht

Er is een tweede onderzoek gaande naar het wetenschappelijke werk van econoom Karima Kourtit, over wie een commissie had gezegd dat ze mag promoveren als ze een aantal onregelmatigheden uit haar proefschrift heeft weggepoetst. Dat onthult Kees Schuyt, voorzitter van het Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit in een interview met NRC Handelsblad.

Schuyt zegt het onbegrijpelijk te vinden dat de VU de eerste anonieme klacht over het proefschrift van Kourtit heeft behandeld, ‘terwijl het gronddocument van VSNU, KNAW en NWO uit 2001 het in behandeling nemen van anonieme klachten verbiedt.’

Carrière vernietigd

‘Wat ik heb gemist in de berichtgeving is aandacht voor procedurele gebreken in de zaak van deze jonge onderzoekster wier carrière nu vernietigd dreigt te worden’, aldus Schuyt.

Schuyt is bang dat als een universiteit anonieme klachten serieus neemt, anonieme klagers elke promotie, al is het proefschrift door een commissie al goedgekeurd, kunnen tegenhouden.

Tweede anonieme klacht

Verderop in het interview zegt Schuyt: ‘Nu een tweede anonieme klacht van dezelfde klager in behandeling is genomen tegen hetzelfde proefschrift, verwacht elke jurist een toepassing van de ne bis in idem regel, maar kennelijk bestaat die niet in deze procedure.’

Dat Kourtit weer het onderwerp van een onderzoek is, was nog niet bekend. Een woordvoerder van de VU zegt dat het bij deze tweede klacht niet gaat om Kourtits proefschrift, maar om andere publicaties.