27 maart 2024

‘We hadden wel het gevoel dat ze ons probeerden te intimideren’

Zes dagen kerkzaal heeft de actiegroep Titanic realistischer gemaakt. ‘De faculteit zit nou eenmaal met een structureel tekort’, zegt woordvoerder Bertram Uunk.

Uit het interview met jullie vice-decaan Hubertus Irth maak ik op dat er best nog wat aan jullie huidige onderwijsprogramma gewijzigd gaat worden. Dus hebben jullie wel gewonnen?

“Er is nu geld beschikbaar voor meer ruimte in die aanpassingen en via de facultaire studentenraad mogen we nu meebeslissen en controleren of het bestuur de door de task-forces aangedragen oplossingen goed uitvoert. Dat is een grote overwinning, anders hadden we nu nog in de kerkzaal gezeten.”

“Kijk, de reorganisatie hebben we niet van tafel gekregen. De faculteit zit nou eenmaal met een structureel tekort en we hebben nooit tot in detail willen meebeslissen van: die docent moet er uit en die docent moet blijven. Juridisch zit de VU vast aan het reorganisatietraject dat nu is ingeslagen, omdat het College van Bestuur een voorgenomen besluit heeft genomen. We zijn het nog steeds niet eens met dat besluit en we volgen de ontwikkelingen op de voet. De ondernemingsraad laat de cijfers waar de reorganisatie op is gebaseerd nog nakijken door een externe partij. Dit is een juridische strijd voor de OR en de ontslagbedreigde medewerkers.

“Maar als de taskforces concluderen dat een bepaalde expertise cruciaal is voor de kwaliteit van het onderwijs, kan daar aan het einde van het traject in worden voorzien door herplaatsing van de huidige ontslagbedreigde staf .”

Jullie zijn een stuk realistischer uit de kerkzaal gekomen dan je erin ging, zo te horen.

“We hebben hoog ingezet en we hebben elkaar in het midden gevonden. Het bestuur is vooral realistischer uit de onderhandelingen gekomen, hoor. Het beseft nu dat de hoge kwaliteit van het onderzoek en onderwijs niet kan worden gegarandeerd zonder de afspraken in ons akkoord.”

O ja? Heb je het gevoel dat het bestuur van inzicht is veranderd? Heeft het zijn toezeggingen niet gewoon onder druk gedaan?

“Nee, er is echt sprake van nieuw inzicht, anders zouden ze geen instemmingsrecht verlenen. En door dat recht van instemming zal het bestuur ook steeds weer aan het nadenken worden gezet. Alles in het akkoord geeft ook aan dat het bestuur bereid is om meer naar de werkvloer te luisteren, in plaats van het beleid van de overheid te volgen. Dat zien we als een grote verandering van inzicht en een grote overwinning van onze bezetting.”

Hoe kijk je terug op de bezetting?

“Het was een hele intensieve periode, met mooie en minder mooie momenten. Het is een emotionele achtbaan waarin je constant aan het onderhandelen, overleggen en discussiëren bent. De mooie momenten zijn als je iets bereikt, dan sta je ook letterlijk op de tafels te juichen. Tegelijkertijd ben je constant aan het afwegen of het genoeg is, om de problemen die er zijn op te lossen en om de achterban te overtuigen. Maar er zitten natuurlijk ook hele heftige en spannende momenten tussen.”

Noem eens?

“Irth zegt dat hij geen moment heeft overwogen de politie in te zetten, maar we hadden wel het gevoel dat ze ons probeerden te intimideren. Bijvoorbeeld toen er beveiligers over het dak liepen en we maar vijftien minuten kregen om hun toelichting van hun laatste voorstel aan te horen. Dat voorstel hebben we als een schoffering ervaren. We hebben toen besloten de boel op scherp te zetten. Toen hebben we gezegd: ‘Wie is er nou bang voor een ontruiming, wij zijn het niet.’ Toen kregen we opeens nog een gesprek van tweeëneenhalf uur.”

Hoe hebben jullie je eigenlijk toegang verschaft tot de kerkzaal? Heeft iemand jullie de sleutel gegeven?

“We hebben de kerkzaal gewoon gereserveerd via de zaalverhuur, via iemand buiten onze groep om geen argwaan te wekken. Voor een discussiebijeenkomst over kerk en recht of zoiets.”

Iets over de retoriek in jullie pamfletten en flyers. Jullie hebben het steeds over ‘megalomane nieuwbouwplannen’ die de VU zou hebben. Maar je begrijpt toch ook wel dat de boel uit z’n voegen barst met de enorme toename van studenten, de laatste jaren?

“We erkennen wel dat nieuwbouw noodzakelijk is, maar als je moet bezuinigen op de uitvoering van je kerntaken, moet je als universiteit geen nieuw sportcentrum met sauna en bioscoop en dat soort zaken gaan bouwen. We hebben het hier wel over een overschrijding met tientallen miljoenen euro’s van de normen die de VU zichzelf oplegt. Die overschrijdingen zijn lastig te verantwoorden als je dit soort bijzonder schrijnende reorganisaties moet uitvoeren op je kerntaken.”

En die externe consultants waaraan 23 miljoen euro zou zijn besteed. Dat is niet alleen aan consultants, maar aan alle freelancers die klussen voor de VU hebben gedaan. De vormgever van Advalvas is ermee betaald.

“Maar daar zijn ook normen voor die met miljoenen zijn overschreden, en het is lang niet altijd noodzakelijk om externe krachten in te huren. De VU heeft veel expertise gewoon in huis.”

Jullie hekelen de investeringen in ‘risicovolle derivaten’ die verantwoordelijk zouden zijn voor vijf miljoen euro verlies per jaar. Dat kun je nu nog helemaal niet zeggen!

“Jaap Winter heeft zelf gezegd dat veel bestuurders van publieke instellingen op de keuze terug zouden willen komen, om de rente op de benodigde leningen voor de nieuwbouw vast te laten leggen in derivaten.”

Omdat de rente nu laag is vanwege de economische crisis. Maar de rente kan ook weer gaan stijgen en dan wordt die vastgelegde rente opeens een meevaller.

“Dat kan, maar wij vragen ons af of een universiteit dergelijke financiële risico’s moet nemen.”