18 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Waar o waar zijn de postdocs van de VU?

De VU gaat alle postdocs opsporen. Tenminste, als het aan Maja Grcic, beleidsadviseur onderzoek ligt. “Postdocs zijn niet zichtbaar op de universiteit. Dat is geen uniek probleem op de VU, dat geldt voor alle Nederlandse universiteiten.” Postdocs kunnen zich via een online formulier registeren.

Een postdoc-aanstelling is een verzamelbak voor alle academische banen die wetenschappers na hun promotie kunnen doen. In tegenstelling tot universitair docenten hebben zij geen officieel functieprofiel en zijn ze dus in de systemen niet terug te vinden.

Waarderingsdag

“We willen weten wie zij zijn, wat ze doen en waar ze zitten”, zegt Grcic. In eerste instantie wil zij postdocs oproepen om mee te denken over de invulling van de postdocwaarderingsdag, die in het najaar georganiseerd wordt op initiatief van de ProVU en ondernemingsraad.

Daarnaast is het de bedoeling dat er een postdocgemeenschap op de VU ontstaat. Zodat er ook beter zichtbaar wordt wat de wensen van postdocs zijn.

Uitgebuit

Onlangs bleek namelijk uit onderzoek van organisatiewetenschapper Christine Teelken met Leidse onderzoeker Inge van der Weijden dat postdocs op de VU niet enthousiast zijn over hun arbeidspositie. 87 van de ongeveer 300 postdocs vulden hierover een enquête in.

“Een deel van de groep voelt zich uitgebuit”, zegt Teelken. “Eén geënquêteerde schreef dat ze het gevoel had dat er zoveel mogelijk publicaties uit haar werden geknepen, waarna zij zelf weggegooid kon worden.”

Advies

Lees de adviezen van de onderzoekers in De onzichtbare postdoc en de ervaringen van vijf internationale postdocs in Weinig hulp voor buitenlanders in Advalvas #11.